Kan någon bota min pessar-skräck?

Jag skaffade mig ett pessar (FemCap) för några månader sen och var så jäkla pepp på det. Tyckte att det lät som en sjuhelvetes bra lösning för att slippa äta p-piller och ändå slippa bli gravid vid omslutande heteroligg. Pratade mig varm om pessaret innan jag hade testat det.

Sen bara tog det stopp. Jag vågar liksom inte sätta in det. Vet inte vad jag är rädd för men det har bara låst sig. Och då är jag ändå enormt förtjust i att använda menskopp som mensskydd, så själva införandet borde inte skrämma mig alls. Men det känns bara som att det ska bli såhär:

Bilden är lånad ifrån Karolina Bångs fantastiska hyllningsserie om menskoppen, ur Karolinas album ”Handboken”.

Så snälla ni som använder FemCap, kan inte ni berätta om hur det är att föra in och ta ut pessaret och kanske ge mig lite tips/pepp/annat som kanske gör att jag kommer över min skräck? Jag vill ju men är för feg.

Hälsningar från en ängslig pessar-ägare

5 thoughts on “Kan någon bota min pessar-skräck?

  1. Du har gjort ett bra val när du valde pessar, för mig funkar det jättebra.
    tips; Ta det steg för steg, du kan börja med att föra in det, utan att putta upp det så det täcker livmodertappen, då fastnar det inte (om du håller i det så att det inte veklas ut). sätt sedan i det helt, låt det sitta en halvtimme eller så, för att se hur det känns att gå omkring med. sen kan du ha i det under en dag, utan att ha sex. sedan, när du känner dig bekväm med att ha det i och du vet hur din kropp reagerar på det kan du börja använda det vid samlag.
    att tänka på är; sitter du på huk bredbent är livmodertappen så långt ut i slidan det går, praktiskt vi in och uttagning. pessaret sitter hårt, rycker du i det gör det ont, ta ut det lugnt och försiktigt, jag för alltid in två fingrar, det ena krokar i och drar i handtaget, det andra trycker ihop kupan så att inget sug bildas, helt smärtfritt. om en är kåt är livmodertappen mycket längre in, och för mig är det mycket svårare att ta i och ur pessaret då. Jag får mer mensvärk av pessaret, men det är tydligen ovanligt.
    Och på frågan hur det känns? inte mer, men lite annorlunda mot en menskopp, det känns längre in och längre bak. jag tycker att pessaret till och med är lättare att ta ut än min menskopp då det inte har någon hård kant.
    Jag förstår att det är nervöst, men om du aldrig provar får du aldrig veta om det här är superbästa grejen för dig eller inte.
    kram och lycka till! ❤

  2. Jag har precis beställt FemCap, och fick då tips om att pröva hos en barnmorska – för det ena för att testa storlek, men för det andra för att hon kan kolla om jag har gjort rätt. Femcap säljs ju som upplärningspack till barnmorskor också, och om din inte har det kan du be henne att införskaffa ett sådant för att du behöver hjälp med att lära dig att sätta in det. Det är ju många barnmorskor som inte direkt har koll på Femcap, så tyvärr får man ibland själv ta till initiativet och be dem att fixa hjälp. Själv är jag massa pepp nu, men jag ska också ta det lite lugnt i början och testa hur det känns att gå runt med den i några timmar och testa att sätta in och ta ut igen.

  3. Hej, jag hade femcap, men jag måste uppenbarligen ha beställt fel storlek, för den ramlade av under sex. Fattar att det är meningen att det ska bli något slags vakuum, men hos mig sitter den inte fast alls.

    Du borde verkligen inte tycka att det läskigt att sätta i eller ta ut den, slidan är ju som vilken kroppsdel som helst. Den kan inte försvinna, I promise… 🙂 Slidan är ganska liten.

    Tyckte faktiskt den var rätt läskig, för när jag tog ut den så typ rann dagens uppsamlade flytningar ut, lagom mysigt. Det kan väl inte vara så bra? Den stoppar ju liksom upp det naturliga flödet. Tror inte man ska ha i den för ofta.

    Ha i åtanke att det kanske inte funkar när du beställer en femcap för typ 1000 spänn. (man kan ju inte gärna returnera köpet liksom)… Kanske bättre att lobba för att den lokala barnmorskan tar in några, så att man kan pröva.

  4. Jag skaffade mig ett pessar ( FemCap ) för några månader sen och var så jäkla pepp på det. Tyckte att det lät som en sjuhelvetes bra lösning för att slippa äta p-piller och ändå slippa bli gravid vid omslutande heteroligg. Pratade mig varm om pessaret innan jag hade testat det.

Kommentera

