Sexuell frihet finns inte på pillerkartan

Denna mycket intressanta ledarkrönika av Katrine Kielos tycker jag att alla ska läsa. Den gav mig en rätt rejäl tankeställare om vilket ansvar jag tidigare har tagit för säkrare heterosex genom att använda p-piller och hur jag liksom har räknat med biverkningar (och jag har haft min beskärda del av biverkningar) för att det typ ingått – istället för att ifrågasätta vilka sexuella praktiker som jag räknar som ”att ha sex” och om det verkligen varit rimligt att p-pillrena ska sväljas på bekostnad av min lust och om det kanske till och med funnits alternativa sätt att skydda sig.

Kielos skriver bland annat:  Hur stor del av oss kvinnor tar pillren för att kunna ha sex och hur stor del tar pillren för att kunna ha sex på det sätt som vi tror förväntas av oss? Hur många ­kvinnor kan egentligen ärligt svara ja på ­frågan att de alltid har satt sin egen sexualitet och fertilitet först i relationer? Det är vad sexuell frihet verkligen handlar om.

Dessutom fick jag upp ögonen för p-datorn Pearly. Någon som har testat?

6 thoughts on “Sexuell frihet finns inte på pillerkartan

  1. Håller med om att krönikan är intressant men jag kan inte relatera. P-piller har varit sexuell frihet för mig. Jag har haft problem med oregelbunden mens, kan ha mens varannan vecka eller 10 veckor år gången och eftersom ajg inte tycker om att ha sex när jag har mens har det varit otroligt begränsande för mig. Kielos föreslår ju den där datorn och den passar säkert många men för mig när det viktigt att kunna ha samlag när jag är kåt, oavsätt vilken tid i månaden det är (speciellt när mensveckan går bort).

    Tycker att det hon säger om att informera om alternativa preventivmedel är vitkigt – det finns ju JÄTTEMYCKET att välja mellan men många ungdomsmottagningar och liknande informerar inte alls om det.

    • Jag vet! Kollade och tänkte beställa den på studs men priset fick mig att backa. I och för sig intressant att tänka på vad jag lagt på p-piller under min livstid hittills men just nu har tänkt att börja använda pessar och det kostar ju liksom inget. Fast kanske värt ändå?

  2. Jag körde för några år sedan med Personas p-dator. Då skulle man kissa på en sticka åtta ggr i månaden. Numera görs inte datorn längre och stickorna kostar 200:-/månad. Datorn i sig var inte särskilt dyr och jag gillar konceptet med p-dator. Efter att jag fött barn sneglade jag på en Pearly men räknade ut att det skulle bli väldigt många kondomer innan jag kom upp i den kostnaden. Det tog ett bra tag innan mensen var regelbunden igen efter första barnet så jag kom aldrig igång med Personan innan det var dags för barn nummer två. Numera är vi vana vid kondom (vilket man ändå behöver för de röda dagarna på datorn) så nu känns en ny dator ännu mindre aktuell. Men hade jag haft en dotter hade jag lätt sponsrat henne med en dator före hormonpreparat.

  3. Jag har alltid mått bättre med hormonella preventivmedel än utan. Har ingen mens och ingen PMS. Men min syster har alltid mått skit och har egentligen aldrig erbjudits ett alternativ. Det har alltid ansetts självklart att hormonella preventivmedel är vad en ska ha och när jag skickade iväg henne för att skaffa pessar höll barnmorskan på att svimma. Varför krångla med sånt när man kan svälja ett piller? Fast jag chockerar också en del med att använda minipiller, leva i en fast relation och använda kondom. Genast vill de veta vem av oss som är sjuk i vad, för kondom kan man ju inte vilja använda!

  4. Jag pysslade med dator i sena tonåren för att jag mådde askasst av pillren och manspojken prompt ville ha möjligheten att sexa utan normkritik och utan gummi så ofta som möjligt. P-datorn förutsätter monoamori och det har jag skrotat. Plus manspojkar, dem har jag också skrotat. Men p-datorn är dyr, det är rätt omständligt med ytterligare morgonritualer, krångla upp paketet, plasten, stickan rätt håll när en är morgonyr och sprängkissnödig, usch. + att du får hyfsad koll på när exakt du har ägglossning eller kommer få pms eller mens då du kollar datorn varje dag. Och det är ingen garanti att datorn har rätt, liksom. Bebisvarning.

Kommentera

