”Kvinnligt” könsorgan

Hej kära ni!

När vi gör Fittan frågar så har vi tre och samma frågor vilka är:

Är det viktigt att snacka fitta?

Berätta gärna om ett härligt eller hemskt fittminne. Eller både och.

och denna

Vilket är ditt favoritord för det kvinnliga könsorganet?

Vi har tagit upp det tidigare i redaktionen, och nu vänder jag mig också till er. Den sista frågan om det ”kvinnliga” könsorganet skaver ju lite. Ibland så kan en ju liksom tappa distansen till det en skriver och bli hemmablind, men vi vill ju INTE vara några slags tvåkönsnormativa bakåtsträvare.

Hur tänker ni kring detta? Hur känner ni kring formuleringen? Det är inte enbart personer som definierar sig som kvinnor som har fittor, och kvinnor har ju inte alltid fittor. Vi vill inte att frågan ska läsas som att det enkom är typ (cis-)kvinnor som har fittor. Låter det så nu? Hur ändrar vi frågan bäst utan att det blir en flera rader lång mening? Frågan efterlyser ju fitt-ord, att hitta fler sådana, att peppa upp en användning av sådana ord, att av-skamifiera, av-smussla. Funderar på något i stil med detta:

Vilket är ditt bästa fitt-ord?

Känns ju lite som en ledande fråga, men å andra sidan heter ju bloggen fitt for fight, det är ju lite ledande i sig.

Era åsikter är himla viktiga för oss!

 

6 thoughts on “”Kvinnligt” könsorgan

  1. 1. JA, det är viktigt! Jag tycker att när det snackas fitta handlar det alltför ofta om olika problem och besvär. Därför efterlyser jag mer positivt fittsnack!

    2. Ett härligt fittminne är när jag fick min första mens. Jag kände mig som världens stoltaste och malligaste människa!

    3. Mitt favoritord är ”snippa”. Jag gillar det därför att jag inte tycker att det är laddat.

    4. Jag tycker att ”Vilket är ditt bästa fitt-ord?” är ett jättebra sätt att formulera frågan. Det utesluter inte någon.

  2. Jag ser inget problem med er gamla formulering av frågan. Är övertygad om att era läsare och särskilt de ni intervjuar är kapabla att förstå skillnaden mellan kvinnligt i fysisk bemärkelse och kvinnligt i fråga om genus.

  3. Det är väl knappast en fråga om att inte förstå? Det handlar om att inte köna sådant som inte bör könas, att inte förstärka cisnormen och att inte exkludera folk, att inte göra personer till ”de andra” i alla sammanhang där de måste påminnas om omvärlden inte ser på dem som de ser sig själva.

  4. Jag tycker att er formulering ”Vilket är ditt bästa fitt-ord?”, eller något liknande, är bra. Jag har läst ert inlägg två gånger nu och håller med om att ni kan se ordet fitta som ett neutralt ord eftersom ju er blogg heter så och det är ert ämne. ”Vad kallar du helst fittan?” eller ”Vilket är ditt favoritord för fitta?” är andra alternativ. Lycka till!

Kommentera

