KP och sexualupplysningen

Jag tyckte ”Kropp och Knopp” var fantastiskt redan när jag var barn och lusläste varje nummer av Kamratposten. Nu läser mina ungar tidningen och jag älskar fortfarande uppslaget där barnens frågor om sexualitet och känslor besvaras av två superskickliga normkritiska kuratorer Annica Frithiof och Daniel Foxhage.

Förra numret av KP hade mensspecial och tar upp frågor om mens på ett sätt som är så fint och som alla barn borde läsa. Tänk vad mycket oro tystnaden kring mens skapar!

 

 

 

 

 

 

 

Mest berörd blir jag ändå av signaturen ”rädd” som har skickat in det här till Kropp och Knopp:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Någonstans känns det så jävla sjukt att en trettonåring i Sverige idag inte vet hur sitt kön ser ut. Tur att just denna person kunde få sin oro stillad. Stackars alla andra som är oroliga och som har ingen eller värdelös sexualupplysning i skolan. Och tack KP, ni gör ett viktigt jobb!

2 thoughts on “KP och sexualupplysningen

  1. Alltså, de senaste veckorna har jag tänkt på en fråga som jag ofta läste i tidiningarnas sexspalter som barn. Eller tonåring snarare och det var nog Frida och Veckorevyn mer än KP. Det var säkert ett tiotal gånger som jag läste frågan som kortfattat löd: ”Jag blir för blöt när jag har sex. Jag känner inget och inte min pojkvän heller – vad ska vi göra” och svaret löd alltid något i stil med ”Ju blötare desto bättre/skönare, (underton: det här är inget problem)”.

    Även om jag själv aldrig haft problemet och trots att jag inte var en speciellt analyserande tonåring så reagerade jag alltid på det där svaret – om ju blötare desto bättre/skönare än sant så skulle ju de här tjejerna inte skriva om det. Idag 20 år senare har jag fortfarande inte sett nått vettigt svar på den här frågan. Undrar varför – några idéer?

  2. Hej! Jag är stolt dotter till Margareta Toss som var chefred på KP i många år och som såg till att KP fick en fråga-om-sex-spalt 1971. Det blev ett jäkla hallå då, många var kritiska och tyckte att det var moraliskt förfall och jordens undergång. Men min morsa och KP:s redaktion stod på sig!

    Sen är det ganska konstigt att utvecklingen verkar gå så otroligt långsamt framåt trots det, och att varje ny generation kids ändå ställer samma frågor.

    /Anna Toss

Kommentera

