Sjukt kul om onani

Jag håller på att läsa den här boken

Så här står det på bokens baksida

”Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor …
Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?

Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga 13-årsdag (hon väger 80 kilo, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne) och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän – ocensurerat, ärligt och fruktansvärt roligt.
Konsten att vara kvinna är ett självbiografiskt, feministiskt manifest.”

Jag har läst några kapitel och instämmer i att den är hemskt rolig mitt i allt superallvarligt. Bäst hittills är när Caitlin skriver om hur hon upptäckte onanin. Hon gör den magiska upptäckten i 13-årsåldern och skriver:

”Under veckorna som följer blir jag häpnadsväckande fingerfärdig på att pulla. Jag ägnar projektet monumentalt mycket tid och ansträngningar. Jag uppvaktar mig själv på en mängd olika ställen: i vardagsrummet, i köket, längst bort i trädgården. Stående, sittande i en fåtölj, liggande på mage, med vänsterhanden – jag vill inte tråka ut mig. Jag är omtänksam och uppfinningsrik som älskare till mig själv. Vissa eftermiddagar låser jag in mig på mitt rum och kommer i flera timmar, tills fingertopparna är skrynkliga som efter ett bad. Min nya hobby är fantastisk. Den kostar inget, man behöver inte gå ut, man blir inte fet av den. Jag undrar om alla känner till den. Det kanske skulle bli upplopp om folk visste!”

Ett lästips i höstmörkret!

7 thoughts on “Sjukt kul om onani

    • Jag håller med, jag kände mig också snuvad på den feministiska konfekten när jag läste Morans bok. Onani-passagen var väl kul, men alltför ofta kände jag att det var mer stå upp-komik med bh:ar som skaver och framför allt hur TJOCK och FUL hon var när hon var ung. Tur att hon gått ner i vikt och funnit sig själv eller??

      Förresten: Tack för en så sjukt bra blogg, fff!

  1. innan ni tipsar om morans böcker kanske ni ska tänka på hennes råa, vidriga uttalanden om hur hon ”skiter fullständigt i” icke-vita kvinnors kamp/rättigheter. Jag har noll respekt för henne.

  2. Däremot var kapitel 3 om könshår väldigt underhållande och viktigt tycker jag! varför måste en vaxa/trimma/raka (aj!!) och lägga ner en massa pengar för att se NORMAL ut och inte betraktas som onormal och äcklig?

  3. Håller med om att man tyvärr inte alls får det man förväntar sig av boken. Absolut finns det en del roliga kapitel, men det blir mer allmän stå upp-komik om kvinnoproblem än feministiskt. Jag kan liksom inte ta det seriöst att Moran kallar sig feminist när hon samtidigt begränsar definitionen av en feminist till en person som har en fitta (”Har du en slida? Vill du själv bestämma över den? Då är du feminist”). Att hon samtidigt uttalat sig som hon gjort över kvinno – och raskamp gör inte saken bättre.

    För övrigt, att behån skaver beror väl oftast på att man har fel storlek? Lätt åtgärdat om man ber om hjälp i butiken. Att säga att behåar skaver som ett generellt påstående är lika dumt som att säga att alla skor skaver.

Kommentera

