När att informera min chef om mitt urinrör kändes helt gränslöst

I morse var jag in på mitt jobb för att hämta min jobb-dator och lite jobbsaker. Jag är lite hängig och dessutom har mitt urinrör fått för sig att börja bråka igen (tänk: urinvägsinfektions-känningar). Då funkar det liksom inte att sitta på ett kontor, det blir så jobbigt när en måste gå på toa ungefär var 30:e sekund. Då funkar det mycket bättre att jobba hemifrån.

På väg ut från kontoret mötte jag på min chef.  När jag skulle förklara för hen att jag tänkte jobba hemma för att jag var lite sjuk (men inte så sjuk att jag inte kunde jobba alls) så säger jag utan att tänka på det: ”jag har lite urinvägsinfektion”. Känner genast en lite isande känsla i kroppen. Oj. Var det där för mycket information att ge? Ska jag verkligen informera min chef om statusen på mitt urinrör? Har jag varit sådär gränslös igen?

Ungefär såhär kände jag mig. (Denna skojiga fågel kommer också fram om du bildgooglar just urinrör).

På vägen till bussen tänker jag på det jag råkade säga. På varför det känns som så stor skillnad mellan att säga att jag har ont i halsen och att jag har ont i urinvägarna. På hur alla delar som är kopplade till fittan känns så satans tabu att nämna, när det handlar om information om just min egen kropp (och då jobbar jag ändå på ett ställe där vi pratar om klitorishuvor vid lunchbordet). Det är ju bara ett satans urinrör som är lite krassligt. 3-5 centimeter i min kropp.

2 thoughts on “När att informera min chef om mitt urinrör kändes helt gränslöst

  1. Precis!
    Vi har just fått en ny manlig chef ( som dessutom är 28 år) och jag har rätt mycket frånvaro pga min endometrios och det känns lika konstigt varje gång jag sjukanmäler mig. Varför ska det vara så jävla svårt att säga ”jag måste vara hemma idag för jag har ont i könet/ könsrelaterad värk” och varför ljuger jag och säkert många andra tjejer och säger att man är förkyld istället?

    Det här fick mig att fundera: är det bara detta och psykiska problem som är tabu eller finns det fler sjukdomstillstånd men inte gärna pratar om?

Kommentera

