livmodertappen

Jag har tänkt en del på den där livmodertappen, den där delen som ofta i böcker beskrivs som den spetsiga delen på ett päron. Minimal till storlek men ändå har möjlighet att pressa ut ett helt barn – galet, fascinerande. Jag läger ofta märke till den då den liksom ställer till det, typ som när det är i vägen vid vissa ställningar när jag har omslutande sex, eller som när jag kände en lite ”knöl” på den och min gynekolog sa att det var ett litet förstorat blodkärl (ett åderbrock på livmodertappen!). Ibland har jag varit tvungen att känna med ett finger att öppningen i livmodertappen är ”igenkletad”, det är ju så mitt hormonella p-medel (bland annat) skyddar mig mot graviditeter – genom att slemmet i livmodertappen blir tjockt och ogenomträngligt för spermier. Men, hur mycket jag än har varit där och fingrat så har jag inte sett den. Och, vid närmare eftertanke så har nog mina erfarenheter av bildliga livmodertappar varit avritade i skolböcker och så. Har nog inte sett en fotad livmodertapp, eller cervix som de så fint också heter. Därför, blev jag både chockad och glad när en kommentator tipsade om denna sida Beautiful Cervix Project som beskriver sig som:

The Beautiful Cervix Project is a grassroots movement celebrating the beauty and intricacies of women’s bodies and fertility!  This website provides accessible information about women’s fertility and menstrual cycles and showcases photographs documenting changes in the cervix and cervical fluid throughout the cycle.

The Beautiful Cervix Project teaches cervical self-exam and fertility awareness as a revolutionary path of promoting respect, confidence, and health.  We believe that this form of self-empowerment and education will help contradict shame and misinformation around women’s reproductive health and choices, affecting positive change from the personal to global levels.

We hope The Beautiful Cervix Project inspires our readers’ curiosity to observe and appreciate what is normal for each one of us as we track the subtle changes in our bodies throughout our cycles.

Och även om jag skulle efterfråga en hyllning till livmodertappen med eller utan förmåga till att reproduktion så har jag tittat på bilderna med fascination. Ska definitivt försöka att se min egen, om inte annat fråga om min gynekolog kan guida mig vid nästa besök.

3 thoughts on “livmodertappen

  1. asså jag känner den typ fem cm in om jag sitter upp? helt omöjlig att undvik? Är intressant hur olika fittorna är för som straight har man ju liksom inte kännt så många (noll) andra! hur olika är vi liksom? 🙂 Känner ni andra liksom inte alla slidväggar när ni för in fingrarna? Min är kanske jätteliten. eller vem vet.

    • åh, det är så olika för alla, både i hur ens fitta är konstruerad och kanske ens erfarenheter med sin egen och andras fittor. Samt, beroende på vart en är i menscykeln (och på grund av andra anledningar, såsom om en är kåt, gravid etc.) så varierar det ju vart livmodertappen sitter. För mig är den ibland så högt upp så jag inte ”hittar” den utan att krysta ner den jätte mycket, och en annan dag kan jag känna den jätte tydligt, liksom känna med fingret runt och bakom den utan problem. fantastisk när en tänker på det! Att gå på upptäcktsfärd i sin egen fitta, att verkligen (med fingrar eller annat) känna de olika slemhinnorna, slidväggarna och ev livmodertappar och annat är liksom toppen – intressant och frigörande!

Kommentera

