livmodertappsobservation

Jag har fått nya ögon för min fitta, inte så mycket ur ett lustfyllt perspektivs om hittills dominerat mitt utforskande utan mer från ett ”hur fan funkar detta här” då jag slutat med hormonella p-medel efter 14 års gediget användande. Femcap har blivit min följeslagare och jag har fått läsa på igen om menstruationscykel och ägglossning då jag inte behövs bry mig om detta på ett decennium. Spännande, minst sagt. Jag kammar hemsidor som bitvis överöser med information om ”så här ökar du sina chanser för att bli gravid” för att komma åt motsatta effekten att just förhindra ett sådant event. Men bitvis så finner jag också att informationen, om fittan, är alldelses för vag och för liten för att mätta mig egen hunger, ärligt talat är den ganska knapphändig och det känns som det undanhålls information från mig. Jag vill veta ALLT om förändringar i livmodern, slidan och kroppen som genomgås under cykeln, jag kan liksom inte få nog. Jag studerar slemhinnans förändring och försöker se skillnad på fertil och o-fertil slemhinna, men intressantast av allt är nog att syssla med livmodertappsobservartioner – att känna på livmodertappen för att avgöra vart i cykeln en befinner sig (speciellt bra om du har oregelbunden eller som jag som inte har en jävla aning om den där mensen eller ägglossningen). Jag har märkt att det finns betydligt fler amerikanska sidor som lämna info om detta än svenska, här är ett tips för dig som också vill fingra lite extra i fittan och känna de förändringar som fittan går igenom. Jag är bra sugen på att köpa ett sånt här självundersökningskit. Har ni mer tips på bra informativa (eller spekulerande) sidor som sträcker sig bortom de generella förklaringarna på typ vårdguiden om detta så tipsa på i kommentarerna!

 

 

 

5 thoughts on “livmodertappsobservation

  1. Hej, får jag lov att fråga några frågor om femcap?🙂
    Jag har varit nyfiken på pessar men den gynekolog jag gick till sa att det inte var att rekommendera då man måste vara väldigt medveten om sin fysik, den måste provas ut och är dyr och dessutom att man måste ha framförhållning och planera när man har sex…
    (Jag tyckte det var dåliga anledningar och träffade inte henne mer). Har många frågor men det jag är mest nyfiken är om det verkligen är så att man måste ha framförhållning? Går det inte att ha den inne och ta ut och smörja på med pessargel varannan, var tredje dag? Tack för svar!

    • Hej, ja men visst fråga på, jag kan ge mina synpunkter även om de inte kan ses som nå generella svar🙂 Och ja, mycket dåliga anledningar måste jag säga.. blir lite förbannad men låter det passera (för denna gång).
      Medveten om sin fysik – ja, det underlättar ju mycket men ser det inte som en dålig anledning, om en inte har koll på sin fittfysik innan så är det väl dags om inte annat och skaffa sig det, om femcap är en motivation till det so fine, let it be! Jag menar, detta kanske har varit min största vinning med att skaffa femcap.
      Provas ut – nja, som jag fattat inte nödvändigtvis. Jag gjorde en gynekologisk undersökning och liksom kom fram till vilken storlek jag skulle ha även baserat på om en fött barn vaginalt/fått missfall osv.
      Dyrt – alltså igen, njä (beror ju på hur en resonerar och jämför), i mitt landsting (Stockholm) så är det subventionerat (första pessaret och en geltub gratis) och uträknat på ett år så är det inte dyrare än andra p-medel (men vad är det för dumheter egentligen om att bra (bättre?) p-metoder inte får kosta?).
      Framförhållning – nej, alltså den ska sitta i max 48 timmar i sträck, och jag gör så att jag tar ut, gör rent, sätter på ny pessargel och sätter i varje eller varannan kväll/morgon. vet jag med mig att det inte vankas sex på några dagar så skippar jag helt enkelt att sätta i den. Visst har det hänt att det ska sexas och att pessaret inte är i, har jag inte blivit kåt/våt än så kan jag sätta i den innan men tycker persoligen att den riskerar att halka runt eftersom vakuumet inte ”fäst” den än, men såvidare en inte är allergisk så är ju kondom ett ypperligt alternativ att ha som back-up.
      Jag säger träffa en ny gynekolog som inte är så neggo, och prata igenom alternativet. Jag har bara vunnit på det även om jag har verkligen fått överväga vad som är viktigt för mig och min kropp, även om det är en säker barriärmetod så är det inte lika säker som kondom tex. så det är bra att innan ha fått tänkt och pratat igenom valet så att en kan känna sig säker, för det handlar ju väl till trots i slutändan om att kunna njuta av sin sexualitet och av sex.

  2. Kanske vill du själv se din livmodertapp och kunna undersöka med speculum? (Den där plastgrejen man för in som lyfter upp slidväggarna.) Är du hos barnmorskan och hon använder ett plastspeculum, engångs – Be att få det med dig hem. Kolla http://www.beautifulcervix.com

    FemCap kan sitta inne i 48 timmar. Har du samlag fler gånger , fyll på gel med fingret eller en plastapplikator. Ta ut och tvätta, sätt in igen efter två dygn. Inget stök vid sex.Enkelt.
    Gynekologer har sällan varit kunniga i pessarhantering ochkan oftast inte så mycket om moderna silikonpessar.
    Är man medveten om hur kroppen fungerar och hur hormonellla läkemedel påverkar den, riskerna, miljöpåverkan, så väljer man sannolikt inte att använda dem.

    Pessar var gratis i hela Sverige fram till 1/1 2011. Be landstingspolitiker att se till att de blir subventionerade igen. Har inget med läkemedelssubventionering att göra, då kopparspiral och pessar är medicintekniska produkter.

  3. Hej igen! Jag är väldigt tacksam för era svar! Ska se till att fixa femcap bums, hoppas jag inte blir lika motarbetad denna gång!

  4. Ooh, är precis själv i samma resa att hitta nya hormonfria bra alternativ. Slutade med p-piller nu för en månad sen efter 11 år och har själv jättedålig koll men känner att det är superspännande. Några tips på var man kan få hjälp med att välja pessar i göteborgsområdet?

Kommentera

