Tips på gynekolog i Göteborg?

Efter att ha ägnat X antal timmar åt att surfa runt och ringa runt för att få en tid hos en gynekolog i Göteborg (obs! ej akuttid) så börjar jag känna mig lätt desperat. Det känns som att jag knuffas mot en mur ungefär, jag kommer ingenstans. Det är toksvårt att ens komma fram på telefon och få prata med någon, och den tidigaste tiden jag kunde få var i första veckan i mars och spontant tycker jag att det är lite länge dit även om det inte är panik.

Jag behöver tips från er andra fitt-personer bosatta i Göteborg! Var brukar ni gå? Var finns det bra gynekologer* som inte är omöjliga att få en tid hos och som har ett bra bemötande? Hur ska jag få vård för min fitta här nere på Västkusten?

*Vill helst inte gå till en gynekolog som är en cis-man.  

13 thoughts on “Tips på gynekolog i Göteborg?

  1. Jag rekommenderar starkt Margareta Uvebrant på Göteborgs kvinnoklinik, grymt bra bemötande, proffsig och tar ens problem och frågor på allvar. Väldigt vänlig och trygg. Vet dock inte hur dom har det med tider just nu. http://gbgkk.se/
    Lycka till!

    • Tack! Nu har jag lyckats skriva upp mig på deras kontaktlista så att de ska ringa mig för att boka tid. Puh, ett steg framåt. Att det ska vara så himla svårt att få en tid för att undersöka fittan medan en tandläkartid går att få samma vecka.

  2. Nu har jag inte insatt mig på hur gammal du är, men till de som är och kan gå till ungdomsmottagningen på Hisingen så har jag fått blandade känslor inför en av de som är på gyn. Hon kunde sina grejjer som en gyn bör kunna, rent anatomiskt. Men när hon sa ordet ”mödomhinna” och jag direkt tog upp diskussionen om det, ja… hon tycker att det är dåligt med ordet slidkrans, att vi kvinnor ska ” suck it up” och hon tyckte att det var löjligt att vi skulle byta ord, och att bytet i sig trycker ner oss. Och hon höll inte med när jag förklarade varför vi (som i RFSU) valde att lansera ordet, hur det var bättre och hur även mödomshinna inte bara var felaktigt, utan att vi har sett att det är stigmatiserande (<-hur det enda sättet för de med fitta att "förlora oskulden" på är att få mödomshinnan "spräckt", vilket kan kännas jätte läskigt! Och då gärna i vårt samhälle så kan de bara ske av en med kuk. ect ect ect.) Men nej.

  3. en jättebra gynekolog på sexualmedicinsk centrum i gbg heter Eva Moraeus. Hon är bra om man har litet gynekologskräck också.

  4. Jag har också varit hos Margareta Uvebrant, tycker hon är super. Har även vid något tillfälle blivit undersökt av en kollega till henne jag inte minns namnet på, också väldigt trevlig. När jag tänker efter har jag bara goda erfarenheter av alla gynekologer jag träffat, inklusive ett par andra cellprovstagande sådana vars namn jag inte heller lagt på minnet.

  5. Instämmer, Göteborgs Kvinnoklinik vid Stampen är jättebra, bra snabba proffessionella gynekologer (flest kvinnliga) i en lugn miljö och alla kan gå dit🙂

Kommentera

