P-piller och en tappad sexlust (eller: Man får räkna med lite kvinnosvinn när det vankas ligga”)

Finaste Ligga med P3 har gjort reportage om p-piller och att tappa sexlusten pga av dessa. Jag har så mycket att säga om att äta p-piller och om att tappa sin sexlust av att äta p-piller, men jag bara orkar inte. Det gör mig så arg att tänka på. Ligga med P3:s reportage är mycket bra, så lyssna på det här vettja.

Skärmavbild 2013-01-30 kl. 14.08.28

För några veckor sedan gjorde också Emma Knyckare i P3:s Tankesmedjan ett genialiskt inslag om just p-piller (under devisen: ”Man får räkna med lite kvinnosvinn när det vankas ligga”). Lyssna på det också är min starka rekommendation. Det hittar ni här.

7 thoughts on “P-piller och en tappad sexlust (eller: Man får räkna med lite kvinnosvinn när det vankas ligga”)

  1. Jag blir så jävla förbannad och less på p-pillernormen inom sjukvården/samhället som ständigt ska köras ner i halsen på allt och alla som har en fitta.

    • Jag med! Den är så jävla stark alltså. Jag blev väldigt glad när jag gick till RFSU-kliniken i Sthlm och bad om att få pessar istället, det var liksom ingen diskussion och ingen p-piller-propaganda utan bara ”såklart!”. Synd att jag inte träffade på den barnmorskan när jag var 16 år istället.

      • Jag kontaktade barnmorskan som säljer cervixpessar och hon tipsade mig om den kliniken och sa samtidigt att hon fann det oroande att preventivmetoden var så motarbetad. Detta bland så väl gynekologer/barnmorskor i Sverige som gynekologer/barnmorskor på en konferens i Aten förra året. Hon var rent av chockad.

  2. Jag har aldrig varit så lycklig och mått så bra sedan jag slutade ta p-piller! Nu använder jag p-dator och kondomer 🙂 men det var verkligen galet hur mycket kroppen reagerade när jag slutade ta p-pillren (har ätit dem konstant mellan 14-21år. Det var som att gå på någon slags avgiftning med svettnihnar, humörsvängingar, infekterade finnar (jag som aldrig hade haft finnat förut). Nej det känns verkligen som en lättad att vara fri från de där helvettespillrerna!

  3. Är rätt nybliven barnmorska och besviken på preventivmedelsdelen på utbildningen. Fokus låg helt på p-piller. Vi som lyfte att det finns personer som inte mår bra av hormonella preparat eller inte kan/vill ta hormoner tystades ner, enbart fördelar fick finnas med p-piller. Riktigt sorgligt!
    Tur att jag mött kloka kunniga barnmorskor utanför skolan!

    • Det låter ju inte som något annat än väldigt obehagligt att t o m ni som utbildas till barnmorskor ska styras åt ett särskilt håll när det gäller något sådant. Å andra sidan har jag fått indikationer på att läkarstudenter under sin sista kurs ”kvinnor och barn” ska sexhetsas och indoktrineras med att allt som har med gynekologi att göra har med sex/tidigare samlag att göra. Personligen ser jag fram emot att den delen av sjukvården ska diskuteras mer och då med fokus på vilka normer och stereotyper som reproduceras hela tiden.

  4. Jag skaffade kopparspiral för snart ett år sedan, och det är nog det bästa som har hänt min fitta. Perfekt för oss som inte klarar av hormonerna! Om jag inte hade läst på så mycket som jag gjorde innan, hade jag nog knappt vetat att den existerade. Detta trots att spiral är den säkraste (och för mig enklaste) preventivmetoden som finns. Den enda nackdelen är att man kan få lite mer mens/mensvärk.
    I slutändan tror jag att det är viktigt att man blir bättre på att betona att man ska använda den metod som passar bäst för varje enskild person. Alla reagerar olika på hormoner, är i olika stadier i livet, etc, vilket självklart innebär att det inte finns en metod (p-piller) som passar för alla. Det ska inte vara så att man måste ha läst på enormt mycket innan man går på preventivmedelsrådgivning, utan den ska vara just det: en möjlighet att få prata med en barnmorska om vilket alternativ som passar en bäst. När jag gick till ungdomsmottagningen för att byta från piller till spiral trodde först inte barnmorskan på mig när jag berättade om biverkningarna jag hade fått av pillren, sedan var jag tvungen att argumentera för min sak när jag sade att jag ville ha en spiral istället.

Kommentera

