Myom

Hej på er, jag har av en slump stött på fenomenet Myom, inte av egna erfarenheter utan av sökande på internet. Myom defineras enligt vårdguiden som 

Myom är en godartad tumör som kan uppstå i livmoderns muskelvävnad. Knutan består av muskelceller och bindväv. Ofta bildas flera myom. Ibland kan myom ge rikliga, långvariga och smärtsamma menstruationer. I klimakteriet brukar myomen bli mindre eller försvinna helt.

Alltså, det finns ju så mycket en inte vet om om fittorganet – kanske gapar jag efter mycket men det känns liksom som om jag borde/vill veta allt. Det verkar inte helt ovanliga men påverkar alla drabbade av olika grad.

Myom

Dock så undrar jag lite hur textförfattarna här har tänk, lite motstridigt att både skriva ”Myom är vanligtvis inte något hinder för att bli gravid” och ”Myom kan också vara en bidragande orsak till ofrivillig barnlöshet”  – hallå? Så om jag läser mellan raderna så är det dåligt forskat på myomens effekter eller?!

Har ni läsare några erfarenheter, frågor eller kunskaper om dessa Myom så gå lös i kommentatorsfältet  –  det kan knappast bara vara jag här ute som sitter undrande och kunskapstörstande! 

6 thoughts on “Myom

  1. En snabb sökning efter vetenskapliga artiklar gav ca 20,000 träffar så det verkar forskas en del som tur är🙂 testa att söka på leiomyoma som det heter på engelska, kan hända att det finns mer då!

  2. Jag uppfattar ovanstående motsättning som att myom i de flesta fall inte innebär något hinder mot att bli gravid, men att det i vissa fall kan innebär just ett sådant hinder. (Eller åtminstone bidragande, tillsammans med andra orsaket.)

  3. Myom är också en av anledningarna till för tidig födsel – akut snitt – pga att de kan strypa syretillförseln till fostret. Det finns en koppling mellan myom och kopparspiral, men om detta är det väldigt litet forskat. mvh, akutsnittad fd kopparspiralbärare

  4. Som jag har förstått det så stämmer det E skriver: de flesta myom gör inte att det blir svårare att bli gravid, men om man har otur så kan myomets lokalisation i livmodern göra att fostret inte kan fästa in i livmodersväggen på rätt sätt (dvs man får problem att bli gravid). Man kan operera bort myom, om de ställer till för mycket problem.

  5. Jag har tydligen ett myom – ett litet – som KAN vara orsak till rikliga blödningar (men det sa inte gynekologen ett knyst om det fick jag veta från annat håll). På gyn skriver de ut mediciner – pratar helst inte med patienterna alls.
    Har flyttat nu och ska skaffa en second opinion. Tack för påminnelsen, Utan detta skulle jag förträngt att det fanns något jag bör ta reda på om min fitta.

Kommentera

