Det finns så förbannat mycket kärlek

Bästa fina fantastiska personer som läser fitt for fight och som har läst mitt inlägg där jag säger tack men nej tack till att ta mans-ansvar. Ni har bevisat för mig att vi är många som har tröttnat, många som tycker att en person inte kan ansvara för alla kamper, många som kan peppa och stötta och hurra för varandra när det känns som att patriarkatet tuggar sig in i själen och gör en trött.

Tack som fan för alla era kommentarer, mail, delningar på facebook och fina ord som ni har skickat till oss på fitt for fight.

Jag skrev inlägget för snart två år sedan, i ett rus av ilska och total trötthet. Jag hade fått så mycket skit under för många år och kände bara att det var nog. När texten var färdig så backade jag, tänkte att det var för hårt skrivet och att för många skulle bli arga på mig. När jag sedan såg UG:s program i onsdags så kände jag att inlägget var exakt vad jag ville få sagt. För även om det inte är hot eller hat som jag fått ta emot under många år så är det ett upprepat skuldbeläggande, en dubbelbestraffning och ett sätt att tala om för mig och andra feminister att det vi kämpar för inte är viktigt nog. Ett sätt att normalisera patriarkatet.

När jag bestämde mig för att lägga upp inlägget så var jag rädd för att jag skulle drunka i arga kommentarer, i skit och i hat. Att jag åter skulle klandras för att jag inte gör tillräckligt mycket för killarna. Men jag hade fel. Jag hade så fel. Jag har nästan inte fått någon skit alls, och när det har dykt upp kommentarer om att jag ändå verkar lite egoistisk som inte vill jobba för killarna så har någon annan varit där och backat upp och argumenterat för mig. Jag har inte stått ensam i kampen, jag har haft en fet mur av andra feminister runt mig. 

Det finns så förbannat mycket kärlek och med det kommer vi framåt, vi kan sätta agendan och välja att åter peka på problemen och strukturerna istället för att fasta i att behöva förklara om vi hatar män eller inte. Vi kan pusha fram feministiska frågor på agendan i våra liv, i sammanhang där vi rör oss, i politiken och överallt.

Ett så enormt stort tack rakt ifrån mitt hjärta. Nu ska jag läsa alla kommentarer igen och låta det sjunka in. Och varje gång jag känner mig trött, knäckt och bara jävligt less så vet jag exakt var jag ska gå in och läsa.

/fitt for fight-Johanna

3 thoughts on “Det finns så förbannat mycket kärlek

  1. Det inlägget var det som jag såg länkat någonstans, och det var det första jag läste här i bloggen…nu har jag läst ALLA inlägg och kommer utan tvekan att fortsätta. Tack!

Kommentera

