håriga härligheter

Vi har fått ett himla klokt gästinlägg av Carina, tack! 

Det dummaste jag någonsin gjort i mitt liv är att trimma mina könshår.

Jag har bara rakat benen en enda gång i hela mitt liv, men av nån anledning har jag känt mycket större press på att inte ha en hårig fitta. Jag rakade bikinilinjen för första gången i mina sena tonår – detta innan jag ens hade tillräckligt mycket hår för att det skulle vara utanför bikintrosan! Jag fick utslag, röda prickar, och blev märkbart hårigare. Så pass mycket hårigare att jag tänkte PINIT VÄRRE och asintelligent resonerade att nu var det dags att ansa busken igen typ ett år senare så att jag “blev mindre hårig”. Testade att klippa av håren med en nagelsax nästa gång. Ingen direkt smärta denna gång, men återigen märkbart hårigare. Jag tänkte “detta är meningslöst, jag befinner mig aldrig på stranden och jag har inte sex” och gjorde inget åt min hårighet igen förrän jag flyttade till London ytterligare ett år senare. Jag hade fullständigt gått på skiten om att man SKA vara trimmad om man har sex, annat är ÄCKLIGT, och att det var OMÖJLIGT att gå ner på en tjej som inte var vaxad.

I London testade jag att använda vaxremsor – funkade inte alls – och testade för första gången att inte bara klippa bikinilinjen utan också att klippa av håret som är precis vid insidan av blygdläpparna. Det blev hårigare och växte in i mig. Vaxade bikinilinjen för första gången när min familj åkte till södra Frankrike på semester en sommar, vilket var oändligt mycket behagligare än att raka eller klippa, men likväl ledde till att jag var mycket hårigare när det väl växt ut igen. Hon som vaxade mig gav mig rådet att först klippa och sen vaxa själv om man hade så pass känslig hy som jag.

Den första man jag hade sex med (som jag träffade cirka fyra år efter att jag började trimma) sa dagen efter att mina könshår var som en mohawk och att jag “really should trim”. Sexet med honom var vidrigt, och han var själv hårig som fan, men jag skämdes så mycket att jag lydde och klippte ändå och han berömde mig. Han var den första jag varit med, äldre än mig, och jag var osäker på mig själv. Jag bad till och med om ursäkt och sa att anledningen till min hårighet var att jag innan varit övertygad om att jag aldrig skulle ha sex. Slutade fort trimma för att jag till sist fattade hur jävla ludicrous situationen var och tänkte typ “han förtjänar det inte”, men hade fortfarande inte själv insett att en naturligt hårig fitta INTE är nåt sorts straff för dåligt sex.

Först när jag började dejta en tjej började jag trimma igen och HERREGUD vad puckat det var. Min flickvän gillade hår!!! Och jag fattade då att jag fan också gillar det! Totalt i onödan har jag fått svampinfektion, inåtväxta hår, inflammerade blygdläppar av krämer som lovat att minska klådan, och har varit torrare än vanligt. Jag har till fullo insett att trimning är 100% onödigt för min del och har slutat se kvinnlig behåring som ohygieniskt eller nåt; jag gillar min egen kropp mer i allmänhet sen jag började ha lesbiskt sex och till fullo börjat fatta vad jag faktiskt attraheras av hos en annan kvinna. Det enda man vill när man har sex med nån ur “fräschetssynpunkt” ju typ att de duschat innan då och då! Det är liksom MYCKET enkelt att föra undan pubeshår om man inte vill ha det i munnen.

All denna hajp runt hårborttagning är fan skapad av rakhyvelsföretag. Önskar att jag själv inte hade gått på propagandan…

9 thoughts on “håriga härligheter

  1. Klokskapen häri består ju i att en gör det som känns bäst för en själv, och inte lyder under vare sig partners eller trender.
    Jag tycker att en hårig pung är nåt av det fulaste som finns, därför rakar jag min och mår bra. Hår eller inte hår är mer en personlig preferens, en del gillar’t, andra inte.

  2. Vilket underbart inlägg! Ärligt, rakt på sak och sååå sant! Som barnmorska har jag sett alla dessa stackars hårlösa, inflammerade, rödplitiga, svaminfekterade och torr murvor och ofta har jag frågat tjejerna för vems skull de rakar sig…En liten stringtrosa skavande i allt det där inflammerade har ju inte precis gjort saken bättre…Inte fasen får man skönt sex efter det…Hårväxten fyller en funktion, nämligen att hålla lagom fukt inne i slidan och tar man bort håret så kommer ofta svampinfektionerna som ett brev på posten…
    Tack du kloka kvinna för detta inlägg!

  3. ”Min fitta, mitt val” känns väl som en ganska bra princip. Men precis som med andra delar av ens utseende kan det vara svårt att motstå press från omgivningen. Varför de nu skulle vilja tvinga en att raka sin fitta…

  4. Härligt inlägg!
    Hår är snyggt. Icke-hårigt med för den delen. Själv tar jag bort håret (dock inte allt, jag gillar streck/ triangel/ fläck) från little miss muffet med hårborttagningsmedel. Fast det ska man nog inte egentligen.

  5. Jag rakar och trivs bra med det, även i perioder som jag inte är sexuellt aktiv. Konstigt nog har jag aldrig upplevt problem i samband med rakning (ej klåda, svamp, torrhet, prickar eller liknande), utan snarare tvärtom – de få gångerna jag faktiskt låter håret växa ut (för att se om det känns någon skillnad) och jag låter bli håret någon månad, det är DÅ jag upplever problem. Är det vanligt?

  6. Jag älskar hår, rakar mig inte och vill gärna ha en hårig tjej (även om det självklart är hennes eget val). Bra inlägg!

  7. Hej.

    Så himla skönt det kändes att läsa detta inlägg. Jag hade aldrig rakat min fitta (på sin höjd klippt lite men aldrig så mycket hår att huden under egentligen syntes) innan jag träffade en kille i höstas som menade att sexet blev bättre om båda var rakade. Dum som jag var gick jag på det men var också väldigt tydlig emot honom att det här var något sensationellt – att jag tog bort håret helt och hållet. Ville väl ha nån slags bekräftelse på det, kanske höra att han kände sig utvald eller nåt (har alltså varit med flera killar innan honom utan att göra något alls åt mitt hår). Men det kändes konstigt och inte alls som jag att vara utan hår på fittan. Ganska omgående kände jag också en del fysiska förändringar, som att det kliade, sved, jag fick plötligt mycket mera flytningar och dessutom plitor på insidan av de yttre blygdläpparna osv. Strax innan den första mensen skulle komma efter att jag rakat mig kändes det som att underlivet brann och efter att ha googlat runt lite insåg jag att jag fått svamp för första gången. Detta blev början till en ond cirkel då jag tvättade mig mer och mer eftersom jag var orolig för vad killen skulle säga om han märkte att jag luktade konstigt eller var ”ofräsch”. Fy fan. Det gick några veckor och jag rakade mig igen (dumt igen!!!) men märkte att sexet verkligen inte blev bättre för min del. Ofta blev jag inte våt men hade sex ändå, vilket bara resulterade i att det sved och gjorde ont. Inuti skämdes jag så mycket för mig själv. Jag har ALLTID varit av åsikten att hår är vackert och jag har alltid gillat mitt hår, överallt på kroppen! Nu är det på utväxt och jag märker hur bra både jag och min fitta mår. Killen är dumpad (av andra anledningar också, men låt oss säga att hårfrågan var symptomatisk) och jag kommer aldrig mer låta någon övertala mig till detta igen.

    Jag vill verkligen också poängtera att detta ÄR en dealbreaker, precis som många andra frågor. Min åsikt är helt enkelt att beslutet att raka fittan, benen, huvudet eller ingenting alls ska vara helt och hållet ens eget, för jag tror att det bara är då som det känns 100% rätt och bra. Man känner sig själv bäst, även om man ibland är så korkad att man blundar för det. På sätt och vis är jag glad för erfarenheten, för den har gjort mig rikare. Främst har det stärkt min övertygelse att min partner måste gilla mig så mycket att såna här saker inte spelar roll. Den ska bry sig om mitt mående på ett djupare plan än enbart det sexuella i stunden.

  8. Om ni tjejer visste hur mycket vi killar (eller i alla fall de flesta av oss) tycker om er tjejer (eller killar) precis som ni är! Fittan klarar sig bra på egen hand, precis som evolutionen skapat den, och för mig är kroppen på den jag älskar alltid vacker! Om man tycker om att raka sig ska man visserligen få göra det, men aldrig aldrig för någon annans skull! Viva la fitta!

  9. Tack så grymt mycket! Hade en pojkvän ett tag som stod på sig och ville jag skulle raka, gav med mig till viss del och vips hade jag mycket mer hår efter det växt ut igen. Sedan tvärvägrade jag helt och hållet.

    Pressen från omvärlden är så svår att stå emot ibland, man känner sig ofräsh och äcklig av att ha hår.

Kommentera

