”Mycket beror ju på hormoner”

Jag var 12 år första gången jag gick till gynekologen. Under flera månader hade jag kliat mig i fittan morgon till kväll tills min mamma tillslut drog med mig på en undersökning. Jag fick beskedet att jag hade ett sår och att jag absolut inte fick klia mer. Under högstadiet fortsatte det att klia, svida och skapas sår. Jag ringde flertals gånger till ungdomsmottagningen och fick beskedet att det antingen var svamp eller obalans. Jag prövade massvis med behandlingar, allt från olja till svampsalvor och Lactal. Inget hjälpte. Under gymnasiet blev det värre och men jag drog mig från att gå till gynekologen då jag kände mig osäker på min fitta. Jag var rädd för hur de skulle reagera om jag var för hårig, och vad de skulle säga om de röda prickarna och de infekterade hårsäckarna jag fick varje gång jag rakade mig. Så jag stannade hemma och fortsatte att ringa ungdomsmottagningen och be om tips.

I slutet av trean blev jag med pojkvän. Med honom fick jag även ett aktivt sexliv vilket jag inte haft tidigare. Men detta förde inte bara med sig njutning, utan även smärta. Enda från början av relationen hade jag problem nästan varje gång vi haft sex. Jag fick röda och svullna blygdläppar och sprickor runt slidmynningen. Jag förstod inte varför då jag inte upplevde några som helst problem varken innan eller under sexet. Jag gick till ungdomsmottagningen och frågade om det kunde bero på P-ringen som jag använde mig av, och barnmorskan sa att så kunde vara fallet. Hon frågade mig även om jag var kåt när vi låg, vilket jag var, så hon rekommenderade att vi skulle använda oss av glidmedel. Men efter några månader började problemen bli synliga även under sexet. Jag började att känna efter med handen om vi skulle ha omslutande sex ifall jag var tillräckligt våt, vilket jag oftast var. Men så hände något. När något skulle in så blev slidöppningen helt plötsligt som en vägg. De blev totalstopp, och all våthet som nyss varit där var helt borta och vi förstod ingenting. Men eftersom vi båda fortfarande var kåta gjorde vi som barnmorskan hade sagt och använde oss av glidmedel. Vid dessa tillfällen, som blev allt oftare, så fick jag ont i några sekunder varje gång något skulle in. Det kändes som om någon stack mig med nålar precis innanför slidöppningen i kanske två sekunder för att sen fortsatta utan problem. Men efter sexet var det samma problem. Svullnad och sprickor.

Detta påverkade självklart min mentala inställning till sex, något jag inte riktigt förstod då. Jag började få problem med att bli kåt och blev snarare stressad och ångestfylld av tanken på sex (vilket under denna period i mitt liv var likställt med kuk-i-fitta-sex) än att det var något jag tyckte om och njöt av. Om jag och min pojkvän skulle ligga krävdes det att jag blev kåt först, då hans kåthet gjorde mig avtänd. Rädslan för att han skulle bli kåt, något jag trodde innebar att han alltid ville ha sex, gjorde även mig rädd för min egen fitta: kommer den säga stopp, kommer jag få ont? Dessa tankar gav mig även prestationsångest och jag fick därför problem med att bli kåt – i alla situationer. Jag kunde även dra mig för att hångla då jag inte ville att han skulle bli kåt och jag därför skulle bli tvungen att göra honom besviken då jag inte ville ligga. Givetvis hade jag ingen skyldighet att ligga med honom, och inte heller pressade han mig, men jag hade sedan länge tagit på mig samhällets bild av tjejens roll i sex, som säger att när hon väl börjat hångla bör hon även ”ställa upp”, dvs. ligga.

Jag och pojkvännen pratade en del om problemet men enbart som biverkningar av P-ringen, då det var den informationen jag fått på ungdomsmottagningen. Jag gick tillbaka och fick då veta att vi skulle ställa klockan och enbart ha omslutande sex i högst tio minuter, med mycket glidmedel. Inte en enda gång under dessa besök ville de göra gyn-undersökning på mig även om jag vid ett tillfälle faktiskt frågade om det. De sa att det handlade om biverkningar av P-ringen och därför inte var någon mening med det.

Jag och min dåvarande pojkvän gjorde slut men problemet kvarstod. Kliandet och svidandet fanns kvar men blev ännu värre än det varit tidigare. Jag gick tillslut, nästan ett år senare, till gynekologen och berättade historien som börjde vid 12 års åldern men fick då svaret att jag hade svamp och bakteriell vaginos (vilket innebär att att bakteriebalansen i slidan har ändrats). Jag behandlades mot detta och problemen försvann under en veckas tid men kom sedan som bekant tillbaka. Våren och sommaren var outhärdliga och jag fick otroligt ont. Jag fick problem bara av att ha trosor på mig så jag fick alltid gå troslös i stora mysbyxor så fort jag var hemma. Mycket tid gick åt att försöka lugna smärtan genom att smörja med rapsolja flera gånger om dagen, ett tips jag fick av flera gynekologer, och att fundera över hur och om jag någonsin skulle bli av med det. Jag tänkte mycket och kom själv fram till en teori om var problemet kunde ligga.

För ett halvår sedan gick jag till gynokelogen och fick mina teorier bekräftade. Jag fick veta att jag har torr hud, och i och med att även fittan består av hud så är jag även torr där. Jag har torra slemhinnor som har problem att själva producera fukt och när något då kommer åt, det kan vara något så litet som en trossömm, så skaver det mot den torra huden. Detta gör att det börjar klia och när jag kliar så skapas det eksem som sen kan leda till sår. Jag fick även veta att detta är ett otroligt vanligt problem men i och med att fittan är tabu så pratas det inte om det. Anledningen till att jag fått problem efter sex är för att det blir friktion mot den torra huden som då blir irriterad och skadad. Eftersom jag fått ont av sex så påverkas både den mentala inställningen till det men också kroppens egna försvarssystem. Musklerna precis innanför slidmynningen reagerar reflexivt när någonting skall komma in i slidan, framförallt om de tidigare upplevt smärta. Detta gör att de automatsikt stänger sig och även stänger ute all tillförsel av lubrikation. Det blir då totalstopp. Detta kallas vaginism och finns i olika grader. För att det inte skulle utvecklas mer hos mig än det redan gjort så fick jag nyligen rådet av barnmorskan att jag inte skulle ha någon sorts omslutande sex med min nuvarande flickvän på tre månader och att vi sedan försiktigt skulle pröva oss fram. Mot problemet med min torra hud fick jag krämen Locobase Repair att smörja med morgon och kväll, samt en stark kortisonkräm att använda när jag har jätteont. Detta sa hon skulle göra mig helt fri från mina problem men att jag var tvungen att använda det hela livet.

Problemen blev bättre men är fortfarande inte bra. Jag kan idag ha perioder som är värre än någonsin tidigare. Jag får fortfarande ont vid omslutande sex, och det är därför (om det inte kommer blir bättre) helt uteslutet ur mitt sexliv idag. Men jag kan även få ont av annat sex då mitt problem med torra slemhinnor påverkar all beröring runt slidan.

De senaste dagarna har jag haft en period när det kliat och svidit fruktansvärt mycket. Så fort klådan började bestämde mig för att åka till gynakuten eftersom jag inte kunde få kontakt med en ungdomsmottagning förrän efter påsk. Jag ringde både sjukvårdsrådgivningen men också akuten och berättade hela min historia och de tyckte att det var en bra ide att jag åkte dit. Sammanlagt pratade jag med fyra personer som alla rådde mig att åka till akuten. När jag väl suttit där och väntat i fem timmar och äntligen fick komma in så fick jag veta att de inte räknade min situation som akut och därför inte kunde göra något åt det problem jag haft i tio år. De gjorde dock en gyn-undersökning och konstaterade att jag hade svamp och ville skicka hem mig med starka svamptabletter. Jag sa att det inte var det som var det egentliga problemet och berättade återigen hela historien men de sa bara att de inte kunde göra något åt det för att ”detta faktiskt är en akutmottagning” och att det måste blivit fel när någon skickade mig till akuten. När jag började gråta för att jag inte fick någon hjälp sa en av gynekologerna att jag var tvungen att lunga ner mig, utan någon som helst förståelse för min situation, och sa att jag borde ta P-piller för ”mycket beror ju på hormoner”. Det slutade med att jag gick därifrån enbart med recept mot svamp.

Återigen har jag nu fått leta upp information själv utan någon som helst hjälp av vården. Jag hittade på internet information om fettsyran omega 7 som vid brist kan skapa stora problem med torra slemhinnor och då inte minst i fittan. Jag har läst mig till om flera personer som använt sig av just detta kosttillskott, ”Membrasin” och ”Mucopen”, som blivit helt av med sina fittproblem. Jag har nu beställt hem Mucopen och hoppas på att det även kan vara en lösning för mig.

Jag kan även tillägga att jag hade problem med användning av tampong i många år. Både då snöret skavde vid slidöppningen men också när det kom till vaginismen. Ibland var det en omöjlighet för mig att få in tampongen. Jag började istället med menskopp, något som räddade mig från både skavet men också uttorkningen då tampongen sög åt sig all fukt inne i slidan. Dock vet jag inte hur det fungerar med att slidmusklerna inte stänger sig för koppen men på något vis fungerar det utan problem.

Vad vill jag då säga med detta inlägg? Jo, jag vill berätta för er om både ett otroligt vanligt problem hos fittbärare som många inte känner till, men också om bristen i vården och hur mycket lidande vi kan tvingas gå igenom bara för att fittan är tabu och inte pratas om. Men jag vill även visa på hur vården inte tar oss och våra fittproblem på allvar och att de menar att allt kan lösas med P-piller. P-piller som, just på grund av hormonerna, påverkat många fittbärare otroligt negativt i många fall. Och här är jag bara en person många, många fler som upplevt liknande situationer.

Så för fittkampen vidare, för fittan är något av det finaste vi har!

PS. Jag återkommer igen när jag prövat på Mucopen för att berätta om resultatet. Jag hoppas att detta blir min räddning!

12 thoughts on “”Mycket beror ju på hormoner”

  1. Vilket fantastiskt inlägg. Välskrivet och informerande. Jag håller alla tummar och tår för att Mucopen blir räddningen för dig! Och för att vården får de resurser den behöver för att bli något att räkna med i fittsammanhang (och i övrigt). (Tänk på den tiden när det inte fanns nåt Internet att rådfråga heller..!)

  2. Jättebra inlägg! kortison ska du absolut hålla dig bort ifrån.. försök läka din kropp inifrån istället!
    testa tex silvervatten, Fitline, vegetabiliska oljor, kokosvatten… ditt problem kommer inifrån och är du torr/uttorkad så har du helt klart näringsbrist!

  3. Otroligt hjärteskärande historia. Jag hoppas och ber för att dina problem kommer lösas och försvinna.
    Vi måste stå upp och fortsätta kämpa för fittan och ”hennes” rättigheter. För, som du skriver, så är fittan det allra finaste vi har!

    Puss❤

  4. Bra skrivet, men tragiskt samtidigt att hjälp inte finns.
    Min mamma har haftproblem vid klimakteriet med torra slemhinnor. Hon började äta en tesked krossade havtornbär varje dag och problemet försvann. Jag vet ej hur allvarliga de var. Men det är menat som ett välmenat tips. Hoppas det löser sig. Kram

  5. Jag behöver ingen fitta för att förstå hur sjukt jobbigt detta måste vara och är. Sjukvården i Sverige är i kris på många sätt och det spelar ingen roll vilken kroppsdel man får problem med så har dom stora svårigheter att bota om det inte är lättdiagnostiserat. Jag och flera av mina nära har tyvärr fler erfarenheter av sjukvårdens inkompetens. Mitt råd är att hålla dig borta från kemikalierna (som kortison) när det är möjligt och leta efter alternativa medel. Nätet är en fantastisk resurs om man läser forskningsresultat med en hälsosam skepsis. Lycka till.

  6. Usch och fy på vården! Jag hade tillfälliga besvär engång med kliande sår. Höll bara på några dagar efter flertalet urinvägsinfektioner och svampbesvär. Fick även jag åka in akut då jag inte ens kunde gå till toan utan att det började kli så fruktansvärt att jag var tvungen att lägga mig i sängen med benen åt varsitt håll endast för att inget skulle ligge emot. Det värsta jag varit med om och bemötandet var hemskt då jag var ”tvungen” att börja gråta och skrika i telefonen för att någon skulle lyssna på mig..och då hade jag turen att det slutade några dagar senare och inte kommit tillbaka än. Läkarna eller jag klutade dock aldrig ut var det var. Möjligtvis herpesblåsor(ingen aning om vart det kom ifrån dock då min dåvarande pojkvän inte hade det..?) som spruckit redan och då syntes det inte alltid på proverna sa dem..

  7. Men vafan de hade jag behövt veta för tio år sen också.
    Är det utbildning för att få bli gynekolog eller?!

  8. Tack för att du delade med dig av detta! Jag har i samband med omslutande sex haft liknande besvär, att bli öm och lite svullen efteråt och att inte kunna ha omslutande sex så ofta som en kanske vill. Har också torr hy i allmänhet, men har inte direkt gjort kopplingen till att fittproblemen kan bero på det.

  9. Helt galet, jag har haft liknande problem som dig, men aldrig i denna skala. Men med torra slemhinnor i fittan som lätt går sönder, ibland bara genom beröring. Erfarenhetsutbyte (som detta) är så galet viktigt, speciellt när inte vården och informationen om fittan och dess åkommor funderar som den borde. Jag har lärt mig så mycket om min egen fitta, fittor och mycket annat av denna blogg, där fantastiska människor delar med sig av erfarenheter och tankar. Tänk om jag hade haft denna kunskap och information då jag var yngre! Lycka till!

  10. Testa Testosteronpropionat. Finns som receptbelagd salva. Helade min fitta på ett sätt jag jag inte trodde var möjligt.

Kommentera

