Gynupplevelse

Jag är 25 år, och har en ofantlig skräck för gynekologer pga min första upplevelse på Linköpings universitetssjukhus. Jag var 17 år, och min dåvarande pojkvän hade precis berättat för mig att han hade varit otrogen, och jag ville kolla att jag inte hade fått nån sjukdom av bruden han legat med på nån krogtoalett.

Jag var redan nervös och fruktansvärt ledsen och upprörd när den kvinnliga läkaren kom och hämtade mig. Jag berättade att det var min första gång, och hela situationen. Hela tiden var det en annan kvinna där som var i bakgrunden, gick omkring och gjorde konstiga saker och jag reflekterade inte så mycket över det.

Sen var det dags för själva undersökningen och jag klädde av mig och klättrade upp i stolen. Läkaren såg till att jag satt rätt, och vid det här laget upptäckte jag att den andra tanten var kvar i rummet och stod och tittade över läkarens axel. Så här nästan 8 år senare har jag fattat att hon förmodligen var student, men jag fick ingen förklaring till varför hon var där, vem hon var eller någonting.

I alla fall, det jag kommer ihåg mest är att läkaren då sa ”Nu börjar vi, och det kommer vara obekvämt. Det kommer göra ont, för så är det bara.” Sen bände hon isär hela fittan på mig, och det gjorde fruktansvärt ont. Jag vred mina händer så de var precis röda och hyperventilerade för att jag skulle vara tyst och inte klaga, för det är så jag är funtad, inte visa sig svag. Efteråt klädda jag på mig men jag var så skakis att jag tog på mig trosorna bakofram och inte kunde knäppa jeansen själv, så jag gick in på toaletten och satt på golvet med huvudet mellan knäna för att allt skulle sluta snurra.

Sen dess har jag börjat med cellprov och gjort ett par undersökningar sen dess, men ångesten före och efter har alltid varit enorm. Jag vet inte om det kommer bli lättare. Det är nästan så att jag inte vill ha barn pga alla undersökningar det skulle innebära. Jag kommer aldrig mer gå till den kliniken igen, det är då ett som är säkert.

6 thoughts on “Gynupplevelse

  1. Nej! För så är det bara INTE! Usch! Jag blir så fruktansvärt upprörd över att läsa detta. Det gör inte alls ont, möjligtvis om det är pga smärta man uppsöker gynekolog eller om man har en idiotisk gynekolog som skrämmer upp patienten med löften om smärta så att hon spänner sig av skräck. Fy fan! Bättre fittvård nu, tack!

  2. Det här är bara så jävla upprörande på så många nivåer. Så där kan en läkare bara inte bete sig och tycka att det är okej, för det är det inte. Ibland undrar jag om dessa historier som kommer upp mer eller mindre bara bekräftar hur mycket förakt det finns mot fittor och fittpersoner, vilket bara gör mig förbannad.

  3. Vad ledsen jag blir när jag läser det här, och förstår hur lyckligt lottad jag måste vara som aldrig råkat ut för något liknande.
    Men jag håller fullständigt med ovanstående, det här är ju bara så fel att jag blir helt mållös, så igen: Bättre fittvård nu!

  4. Helt sjukt! Jag hade en liknande upplevelse från just Linköpings Universitets sjukhus fast för två år sedan! Gynekologen var tankspridd och sprang in och ut utan att säga till vart hon skulle. In kom plötsligt en 17-årig brud som sa att hon skulle ha praktik där. ”Jaså, vem är du” undrade sköterskan och gynekologen. ”Jag har praot i cafét men de tyckte jag kunde hjälpa till här uppe istället under sommarmånaderna”. ”Ska du göra det utan utbildning?” undrade sköterskan. Uppenbarligen var detta ändå inget problem för att ”praktikanten” fick stå där och se på. Jag sa inte till, vilket jag ångrar. Själva undersökningen var hårdhänt och läkaren tog det inte försiktigare när jag sa att det gjorde ont och i princip backade i stolen. Jag var där för att min dåvarande pojkvän testat positivt, dock inte jag, men jag gjorde ändå denna andra uppföljning. Jag var orolig för att jag skulle vara smittad men att de inte upptäckt något hos mig. (Nu tänker jag att han troligen varit otrogen och inte hunnit smitta mig.) Men gynekologen sa föga lugnande att ”det finns inga garantier, om man har sex får man räkna med detta.” Rekommenderar ingen att besöka Linköpings sjukhus i det syftet. Bra att du bytt! Jag bor inte där längre och är numer alltid noga med att säga att jag har dåliga erfarenheter och det har respekterats superbra. ”Skönt” att höra att jag inte varit ensam om en sån upplevelse. Älskar bloggen föresten!

  5. Fullkomligt fruktansvärd berättelse. Kanske inte den bästa sättet att lugna dig, men man gör faktiskt inte en massa gynundersökningar när man skaffar barn, så just den rädslan tycker jag inte ska hindra dig om du vill ha barn i övrigt. Hos min MVC görs inga gynundersökningar innan förlossningen (om det inte finns skäl till det förstås).

  6. Om det kan vara någon tröst, det görs inga sådana undersökningar pga graviditet! Rutinkontrollerna som görs handlar om blodtryck och blodvärden och sånt, inget de behöver kolla i fittan för. Det skulle väl vara om man råkar ut för någon komplikation möjligen.
    Håller med Sandra J, sånt ska inte ens göra ont. Fattar inte varför hon skrämde upp dig.

Kommentera

