En positiv vårdberättelse

Hej!

Kerstin Säthil från #fittuppropet här.

För det första vill jag berätta om att en sjuksköterska jag känner har spridit Fittuppropet till alla barnmorskor och gynekologer hon känner, och de i sin tur sprider det vidare. HUR FANTASTISKT SOM HELST tycker jag 😀

Självklart vill jag vara med och lyfta fram positiva vårdberättelser också!

Det här är den glada historien om min vestibulit:

Först sökte jag vård i miljoner år (fem) utan att få hjälp. Sedan skickade jag mejl till alla ungdomsmottagningar i Stockholm där jag beskrev mina problem (sveda vid försök till samlag, smärta efteråt, kan inte föra in något i slidan etc). Efter någon dag ringde de från Sundbybergs UM och sa att jag borde komma. Okej!

I Sumpan (=Sundbyberg) blev jag diagnostiserad med vestibulit. I samband med detta fick jag också veta att jag var en del av ett team. De andra i teamet var Rosie som är barnmorska och Timothy som är kurator och sexolog. De sa att om jag ville ha hjälp var jag tvungen att göra min del, de övningar de gav mig, för att de skulle göra sin del. Det var precis den typ av pepp jag behövde!

I flera månader gjorde jag en gynundersökning med spegel hos Rosie i veckan, smorde mig med lokalbedövande Xylocain sex gånger om dagen och gjorde tryckövningar för att omprogrammera nerverna i fittan att sluta signalera smärta vid minsta beröring. Plus att jag fick prata om sex och lust och de rädslor och prestationskrav jag hade inför detta.
Tillslut fick jag i uppgift att köpa en dildo för att öva bort vaginismen.

När de första kanske två månaderna hade gått med stora framsteg hela tiden vet jag inte riktigt hur det fortsatte. Mer än att jag nu inte kan fatta hur det var förut och hur mycket mina tankar kretsade kring Vestibuliten (lyssna på Amanda Svenssons sommarprogram, min igenkänningsfaktor är ungefär 100%).

Rosie var noga med att säga att de ungdomar som kommer dit brukar ta minst ett år på sig att bli bra, och att mitt halvår till friskförklarad var exeptionellt kort tid, men så hade jag ju haft en del tid att bygga upp motivationen/frustrationen också.

Jag minns att jag hade ett bakslag i slutet av min behandling, och fick då en tid hos Timothy redan nästa dag. Hela tiden kände jag mig inbäddad i omsorg, och fick veta att jag hade all rätt att vara där och få hjälp precis så mycket som jag tyckte mig behöva.
En fantastisk vårdupplevelse från offentlig vård när den är som bäst!

Här är sommarpratet.

Justja, det första som hände var att de bad mig sluta äta minipiller (Cerazette) eftersom ”din kropp är gjord för att fungera, sluta upp med hormoner så kanske den samarbetar bättre och din lust kommer antagligen tillbaka som ett brev på posten”. Det stämde 🙂

Kommentera

