Men det skulle ni aldrig våga

Ikväll har jag gjort det bästa som jag gjort på mycket länge, och då har jag ändå gjort väldigt många finfina saker sedan det blev år 2013. Jag har varit och sett föreställningen ”Men det skulle ni aldrig våga” som är skriven och regisserad av Astrid Menasanch Tobieson och framförd av Bianca Kronlöf, Elin Söderquist och Nina Haber (förinspelad) – skådespelare i den feministiska teatergruppen Gruppen. Om ni inte vet vilka dessa enastående personer är, ta genast reda på det. De är genier. Briljanta, skarpa, direkta och helt fantastiska.

Att sitta i publiken kändes som att vara mitt i en pågående feministisk revolution, en rörelse – om än spretig – som är stor och stark och fruktansvärt smart. Bianca och Elin levererar sanningar. De ber inte om ursäkt. De säger istället åt alla som definierar sig som kvinnor att inte ta ansvar och att inte be om ursäkt när de informerar om varför män hatar kvinnor.

De ger mig ett tolkningsföreträde och det är där jag känner att det här är det bästa jag har sett på länge. Jag känner att det är nya tider nu. Tack och hej gamla trötta patriarkat. Du är ute nu. Vi kommer att ta dig förr eller senare, och vi är många nu. Och du kan inte berätta för oss att vår världsbild är skev, att vi har fått för lite kuk eller att vi är alldeles för PK för vårt eget bästa. Du kan inte längre önska att vi endast skulle ha blivit en våt fläck på lakanet istället för ett ägg + spermie-kombination. Du har inget att komma med.

Jag har mycket att tänka på nu. Ännu mer att göra upp med än när jag gjorde slut med normal eller avsade mig allt mitt mansansvar. Och det ska bli så jävla fint att hugga tag i det.

Om ni inte redan har sett ”Men det skulle ni aldrig våga” – gör det.
Ni kommer att ångra er annars.

Kommentera

