Fittan frågar Tove

Om Tove hade varit en fitt-muffin hade Tove sett ut såhär.

Om Tove hade varit en fitt-muffin hade Tove sett ut såhär.

Jag hade bestämt mig för att tacka nej till alla erbjudanden om projekt och verksamheter som en kan engagera sig i. Men när jag blev tillfrågad om att vara med i redaktionen för Fitt for fight var det för bra för att vara sant. Som att bli värvad till sitt favoritband ungefär. Och precis som om mitt favoritband hade försökt värva mig var min spontana reaktion ”Det fixar jag aldrig!”. Men det var inte läge att vara blygsam och tveka på sig själv, utan jag peppade min inre stolta feminist och tackade ja. Jag bestämde mig för att jag har tackat nej till andra uppdrag för att kunna ta denna viktiga och spännande chans. Så nu blir det fitta för hela slanten. Grattis till mig!

Vilket är ditt favoritord på fittan?

Ja, det är ju ”fittan”. Har efter några års användande vant mig vid det som ett ganska neutralt men ändå kraftfullt ord. Men jag använder det fortfarande inte i samtal med vem som helst. Med farmor och andra som jag är rädd att chocka för mycket är jag lite mer försiktig. Det finns många andra ord som kommer på delad andraplats, som ”muttan” till exempel. Nyligen hörde jag ”the force” – lite fräckt, lite Star Wars och lite väl mycket ”hylla naturkvinnan”. Jag blir glad när folk kommer med nya ord och varierar mellan många olika, så länge de har en positiv laddning. Nej till ”mördarsniglarna” och ”hålet” alltså! Jag har pratat med människor som tycker att ”fitta” är ett alldeles för negativt laddat ord, att det går bra att säga ”underlivet” eller ”könet” istället. Alla får säga som de vill för mig. Men jag använder just ordet ”fitta” för att det är starkt och rättframt, för att det framställer fittan som ett aktivt och handlingskraftigt organ, vilket den verkligen är.

Är det viktigt att snacka fitta?

Ja! Att det fortfarande kan uppfattas som en provokation att använda ordet ”fitta” är ett bevis på att vi behöver prata mer om det. Och sedan jag började använda ordet själv och öppet berätta om mitt intresse för fittan har jag haft många samtal med folk som är lättade över att äntligen få prata om detta. Fittan är en så viktig kroppsdel. Vi måste kunna prata om den!

Berätta om ett härligt eller hemskt fittminne. Eller både och.

Jag flyttade till Spanien för att bättra på min spanska, och under min första dag där deltog jag i en demonstration mot att skärpa abortlagstiftningen. Längst fram i det långa demonstrationståget gick fyra personer som bar en meterhög, uppstoppad tygfitta. Där och då, under min första dag i Spanien, lärde jag mig att det spanska ordet för fitta är ”coño”. Det hade jag mycket nytta av!

One thought on “Fittan frågar Tove

  1. Men hej! Läste precis ditt braiga inlägg med alla tips på fittsmycken, och vill såklart uppmärksamma dig på mitt eget projekt: ProudPussy!
    Silverringar av fina fittor, fem olika modeller. Kolla – och tipsa gärna om du vill – på
    http://proudpussy.wordpress.com (eller gamla sajten http://www.proudpussy.com)
    Extra roligt med denna Tove-intervju eftersom en av modellerna har fått just det namnet (dock, jag gjorde dem 2002 så inte döpt härifrån).
    Heja bloggen! Kram/K. (bortse från cowboy-bild och felaktig blogglänk, lyckas liksom inte byta till PP-bloggen)

Kommentera

