Gråtorgasm

För några veckor sedan upplevde jag en helt ny sorts orgasm. Jag brukar ha bra sex med min partner och jag får olika sorters orgasmer. Men den här var annorlunda.

Som jag minns det var sexet ungefär som vanligt, skönt ungefär på samma sätt som det brukar vara skönt. Jag kom när vi hade omslutande sex, och det var då det började. Orgasmen kändes som en stark våg som spred sig upp och utvidgades i bröstkorgen. Jag blev helt matt och orkade inte hålla kroppen upprätt och sedan började jag gråta. Det var inte några instängda undangömda känslor som kom upp. Jag var inte ledsen eller arg eller stressad och inte heller romantiskt sentimental eller kärleksfull. Gråten var en helt fysisk reaktion. Jag kände en klump i halsen men visste inte varför. Så jag grät och skrattade oförstående och efter en stund var det hela över.

Jag har hört om personer som gråter efter orgasm, men jag har alltid trott att det beror på spänningar som släpper, att de ”sanna” känslorna kommer fram eller att närheten gör en sentimental. Men min gråt berodde inte på några ”känslor” utan var rent kroppslig. Ungefär som att en gråter av ett slag på näsan, inte för att det är sorgligt utan det bara kommer automatiskt.

Kort efter gråtorgasmen läste jag boken Vagina – A New Biography av Naomi Wolf (en bok jag kanske får anledning att återkomma till här på bloggen). Wolf skriver om nerverna som finns i fittan och underlivet och hur de påverkar våra hjärnor och vårt medvetande genom olika hormoner. I ett avsnitt skriver Wolf om livmoderhalsen, cervix: 

”… for many women, when there is sexual pressure against the cervix, orgasms can feel far more emotional – women can burst into tears after orgasms that strike the mouth of the cervix.”

Vad det alltså detta som hänt mig? Eftersom vi hade omslutande sex är det möjligt att orgasmen ”kom från” livmoderhalsen, och att det var därför jag började gråta. Är det någon som känner igen sig?

9 thoughts on “Gråtorgasm

  1. Gråt är generellt en reaktion på starka känslor. Känslor av sorg, glädje eller annat är egentligen inte det viktiga, bara att känslan är stark nog. En gråter ju ofta av skratt t ex.Så gråt ihop med orgasm är nog egentligen ganska naturligt. 🙂

    • Ja, jag gråter ofta i samband med andra känslor. Men det som var annorlunda i det här fallet var att det inte var några ”känslor” i den bemärkelsen, utan bara den fysiska upplevelsen av orgasm som orsakade gråten. Kanske är det ett nära samband, men upplevelsen för mig var väldigt olik min ”vanliga gråt”.

  2. Känner igen mig till 100%, men jag har bara klitorisorgasmer, så den där förklaringen är nog bara en av flera. Min flickvän blir rädd varje gång det händer, dvs att jag plötsligt störtgrinar efter jag kommit.

  3. Jag gråter väldigt ofta under/efter orgasm, och jag har i princip aldrig vaginalssex. Tror det som står i boken kan vara ett sätt att försöka förklara vad som hänt utan att egentligen ha några vetenskapliga bevis på det. Lite som att det sägs att kvinnor ofta får hårda bröstvårtor vid sex, och att det då har att göra med kåthet (jämför: hård penis, kåt man), trots att det oftast har att göra med att någon (kvinnan själv eller parter) berör bröstvårtorna under sexet.

  4. Det låter som när jag blev vaccinerad för ett par år sedan och nålen träffade någonting. Jag fick ont i hela kroppen i cirka 2 sekunder och tårarna sprutade, men jag var ju inte ledsen. Dock ingen positiv upplevelse, din verkar betydligt trevligare. Jag blev också alldeles slak som du beskriver, men satt som tur var redan ner.

  5. Har hänt exakt samma sak med mig! Jag började gråt/skratta och fattade ingenting, nästan så jag skämdes men sen tyckte jag det var himla trevligt. Kände samma som du beskriver, jag var varken ledsen, arg, stressad etc.
    Fan va häftig kroppen är. Gillade verkligen mig gråt orgasm också.

  6. Jag får ofta tårar när jag kommer. Inte så att jag gråter eller får nån klump i halsen men tårarna strömmar en hel del. Men det är vid alla sorters orgasmer omslutande som klitoris-orgasm

  7. Otippade orgasmer. | fitt for fight

Kommentera

