Fittbrist på museum

Som många känner till framställde för ett tag sedan aktivist- och konstnärsgruppen Guerrilla Girls nedslående statistik över kvinnlig representation på Metropolitan Museum of Art i New York. Inspirerad av detta bestämde jag mig för att göra aktiv fittspaning på museer jag besökte under min semester i södra Europa.

guerrilla

Som Guerrilla Girls uppmärksammar är av de som porträtteras nakna en kraftig majoritet kvinnor. Ska en se det positivt borde detta innebära mycket fitta – väl? Tyvärr vet nog de flesta som någon gång satt sin fot på ett klassiskt konstmuseum att detta inte är fallet. Återigen ska den kvinnliga kroppen objektifieras och dessutom bli berövad på fittans existens. Det närmsta en kommer till att få se en fitta är som bilden nedan visar. En flat triangel. Inte ens en blydgläpp eller två hängandes utanför.

bild 1

Jag och mitt resesällskap passerade museer i fem olika städer i Spanien och stötte enbart på besvikelse efter besvikelse. Tills vi fann ett modernt konstmuseum i staden Santander! Till vår stora glädje fanns det ett flertal objekt i utställningen som uppmärksammade den fantastiska fittan och gav den den plats den förtjänar. De var stora, små, utfläkta och gömda men det viktigaste var att de fanns! På grund av strikt fotoförbud, plus vakter som tog det på största allvar, fick jag enbart denna bild. Tagen i lönndom med stor triumf!

bild 4

Summan av kardemumman är trots stor representation av kvinnokroppen på museer så saknas fittan. En får söka sig till modernare arenor för att få uppleva dess prakt. Har du gjort någon fittig observation eller har du ytterligare tankar om fittan i konsten? Skriv till FittForFight!

Ps. Denna idé slog mig när vi satt och åt lunch på en strand som hette la Concha. På spanska betyder det ”snäckan” och är slang för just ”fitta”! Nedan: en bild på la concha en la concha/fittan på fittan.

bild 3

2 thoughts on “Fittbrist på museum

  1. Jag och mitt resesällskap passerade museer i fem olika städer i Spanien och stötte enbart på besvikelse efter besvikelse. Tills vi fann ett modernt konstmuseum i staden Santander! Till vår stora glädje fanns det ett flertal objekt i utställningen som uppmärksammade den fantastiska fittan och gav den den plats den förtjänar. De var stora, små, utfläkta och gömda men det viktigaste var att de fanns! På grund av strikt fotoförbud, plus vakter som tog det på största allvar, fick jag enbart denna bild. Tagen i lönndom med stor triumf!

Kommentera

