I huvudet på en fittkonstnär

-Mamma, vad är det där? säger ett barn i sexårsåldern och pillar nyfiket på ett av mina smycken som föreställer en fitta.
-Men ser du inte vad det är, säger föräldern. Det är ju en snippa!

Detta är ett ögonblick, ett av mina många möten under de utställningar som jag haft med konstprojektet The clit is the shit där jag skapar tavlor, skulpturer och smycken med fittmotiv. Just detta att göra fittan till något självklart. Något en ska känna till, vilket jag tänker att detta möte symboliserar, har varit ett av målen med mitt fittskaperi.

– Den där fittan, det är min fitta! utbrister en person och pekar entusiastiskt på en av fittskapelserna som är målad i guld och bär ett stort klotformat klitorisollon täckt av hjärtformade kristaller.

_MG_1482

Foto: Ella Due

Att väcka fittglädje och fittstolthet är centralt i mina tankar kring The clit is the shit och utifrån besökares reaktioner har det till min stora glädje förverkligats. The clit is the shit har tagits emot med öppna armar.

Så varför fittkonst? En ständigt återkommande fråga. För mig finns det många anledningar, många svar.

Det finns en stor avsaknad av positiva fittsymboler. De bilder och föreställningar vi får till oss är fåtaliga och ofta centrerade kring objektifiering eller negativitet. Vanliga föreställningar vi möter är att en fitta ska vara renrakad, ha små symmetriska fittläppar och att den ska vara doftlös. Vilket i själva verket är långt ifrån hur fittor i allmänhet är. Eller vill vara. Om den enda bilden vi har av fittan är denna blir konsekvensen att många med fitta tror att de har konstiga kön. De får heller inte möjlighet att utveckla en god relation till sin kropp och sexualitet. Jag vill inom The clit is the shit föra fram det vackra i mångfald och variation. Det vackra med fittan utan det vulgära samtidigt som det vulgära och oskylda får läsas som vackert. Jag vill ge fittbärare möjligheten att inte behöva känna sig ovanliga. Att kunna känna stolthet kring sitt kön. Min förhoppning är att personer med fitta och personer som inte har det kan finna en ny respekt för fittan. Kort sagt vill jag höja fittans status och skapa nya fittfans.

Det finns en utbredd okunskap kring fittans lustanatomi. Exempelvis tror många att klitoris enbart är dess ollon, när den i själva verket är 8-10cm lång med sina skänklar. Utställningarnas besökare har frågat mig vad mina tvåbenta klitorisskapelser föreställer och jag är övertygad om att ännu fler, de som inte vågat fråga, går därifrån undrande över varför dessa symboler figurerar tillsammans med resten av mina fittskapelser.

Foto: Ella Due

Foto: Ella Due

Jag anser att kunskap kring fittans lustanatomi ska tillhöra allmänbildningen, oavsett om en är fittbärare eller inte. Det handlar om att känna till olika könsorgans förutsättningar och funktioner och återigen att känna till att det finns en mångfald gällande fittutseenden. Det handlar också om att kunskap är makt. Att känna till sin kropp är att ha makt över den. Att känna till sin lustanatomi är att själv kunna ansvara för hur en vill bejaka den, om en vill det, med sig själv och med andra.

I The clit is the shit finns också en vilja att provocera, att låta fittan ta plats och att därmed synliggöra. Min förhoppning är att The clit is the shit i förlängningen kan vara en sådan kraft, en pusselbit i resan mot att normalisera fittan i vardagen.

Skratt, huvuden som läggs på sned. Fingrar som pekar, leenden som brister ut. Peppande samtal. Alla dessa möten har gett mig kraft och positiv energi. Mod att skapa fittor i större format. Fittor som tar ännu större plats med härligt fladdriga fittläppar. Starka och stolta. Fittor som är självklara.

Sprid gärna denna text. Tillsammans kan vi hjälpas åt att sprida fittpositiva budskap!

Värme och fittglädje,
Anna Due
Skapare av The clit is the shit

Om du vill följa min process kan du göra det på instagram @pirajjan, twitter @clitistheshit eller facebook/The clit is the shit.

One thought on “I huvudet på en fittkonstnär

Kommentera

