Karensfri mensdag…

Jag fick en liten tanke så här på söndagskvällen.

NÄR KOMMER DEN KARENSFRIA MENSDAGEN EGENTLIGEN ATT INFÖRAS?

Jag menar, det är många som mensar och lider så till den grad att de måste sjukskriva sig, eventuellt lida sig igenom en arbetsdag för att inte förlora pengar m.m. Månad efter månad, år efter år. Tänk på vilka konsekvenser det kan bli i ekonomiskt bortfall och som i slutändan visar sig både på pension och i löneutveckling pga sjukfrånvaro under ett helt mensande liv?!  Och tänk på de kroppar som proppar i sig värktabletter för att kunna genomför en arbetsdag, hur bra kan det tänkas vara?! Med detta sagt borde det väl rimligtvis (eller snarare rättvist) finnas en karensfri mensdag!

(Det är självklart inte enbart den arbetande mensande personen som får konsekvenser av sitt lidande under mensen, utan alla dem som påverkas av sitt mensande där resultatet blir frånvaro från det hen bör genomföra, eller bara där själva kraften och orken inte är den samma. Jag är ingen politiker och vet inte hur en karensfri mensdag skulle funka att genomföras i praktiken. Men tänka kan man och snackar vi rättvisa, så snackar vi rättvisa….)

7 thoughts on “Karensfri mensdag…

  1. Det finns något som heter allmänt högriskskydd som innebär att när du har haft ett visst antal karensdagar under ett års tid så slipper du få fler. När du har uppnått högriskskyddet får du alltså inga fler karensdagar utan får sjuklön från första sjuka dag. De som har många korta sjukfall (till exempel på grund av mensande) förlorar alltså inte så mycket pengar som tror. Mvh/anställd på Försäkringskassan

  2. Men en kanske kan arbeta några av sina mensdagar, men inte andra?

    Har tänkt mycket på det här, när jag ligger och lider med min mens och vet att jag absolut inte skulle kunna arbeta.

  3. Kollade upp det där med högrisken.. Lät ju onekligen som att det kunde vara en existerande lösning på problemet. Gränsen ligger vid 10 karensdagar om året så i November och December kan man ju stanna hemma utan problem… perfekt ju?

  4. Full dos av värktabletter är det enda som hjälper för att jag ska kunna klara av vardagen när jag har mensvärk. Är det riktigt illa blir jag tvungen att stanna hemma trots tabletter. Hatar att det ska behöva vara så…

Kommentera

