Mushroom in my pussy!

flugsvamp

Överskriften kan tyckas psykedelisk, men så roligt är det inte. I helgen började nämligen fittan att bråka med mig. En sån otrolig dålig tajming när jag skulle ut å roa mig på fredagskvällen. Då är en kliande och irriterande fitta inte någon jag vill veta av, för när den smärtar, krånglar och gör sig påmind (i negativa sammanhang) är det svårt att koncentrera sig på annat.

Jag hade ett samtal med en vän, där vi prata om vad som kunde vara för fel, varför min fitta hade anledning till att irritera så som den gjorde. Själv kunde jag inte komma på om jag hade gjort något som kunnat irritera slemhinnor, gnuggat för hårt, eller något som skavt. Jag försökte förklara hur känslan var och hur den såg ut i det tillstånd den befann sig i, att min fitta utanpå var alldeles röd och svullen. Min vän berättade då en historia om när hon själv hade erfarit ett liknande fittproblem. Historien tyckte jag var väldigt humoristisk så därför vill jag återberätta den.

Min vän hade varit på semester på en ö i Asien med mycket bad och varma sandstränder, ett paradis helt enkelt! Men kanske var det för mycket saltvatten, allt badande eller sanden som gjorde att hennes fitta började klia nått så jävulskt. Hon tänkte att det möjligtvis var svamp hon hade drabbats av och när hon senare tog sig till ett apotek i närmaste stad skulle hon försöka förklara för personalen vad hennes problem var. Lite generad över att behöva prata om sin fitta offentligt och även tveksam i hur hon skulle förmulera sig på engelska blev det helt kort och gott: ”I think I got mushroom in my pussy”. Kassörskan kollade frågade på henne och förstod inte vad hon menade.

Bilden jag får i huvudet är små söta champinjoner eller svampar med prickar, som ploppar upp ur fittan! Och om jag ska återkoppla till det psykedeliska i sammanhanget så hade jag velat spinna vidare på humorn i det hela och fortsatt konversationen med ”Next time, dont put muschroom in your pussy- eat it!”. Men det sa aldrig kassörskan.

Mitt eget fittkliande blev bara värre och värre…  När jag tidigare trott att jag drabbats av svamp i fittan har det mest varit på de inre och yttre blygdläpparna det kliat, men nu var det nästan värst runt själva slidmynningen. En djupare smärta, som både sved, kliade och gjorde ont.  Jag är expert på att skrämma upp mig själv och hann tänka att det kunde vara en muterad klamydiainfektion eller något som helt enkelt bara kunde botas med att amputera bort hela fittan(?)! När smärtan i fittan blir så akut, så snabbt kommer också rädslan och oron som säkert förvärrar det hela med att en spänner sig i kroppen och bara ”lever i känslan”.

På jobbet idag kunde jag knappt stå upprätt och var helt enkelt tvungen att ta ledigt för att uppsöka en gynekolog. Som tur kom jag in snabbt hos barnmorskan när jag väl kom dit och en undersökning senare blev det bekräftat, I also got mushroom in my pussy!

Trevlig fittmåndag på er!

7 thoughts on “Mushroom in my pussy!

  1. Det är ett helvete! Skulle vilja sprida lite upplysning om botemedel då jag haft återkommande och seglivade mushroom-attacker. Mitt bästa råd är GÅ TILL EN GYNEKOLOG!!! De där självhjälpskrämerna och slidpillren som finns på apoteket kan funka och man kan testa en sån först, men blir det inte bättre efter en sån kur så behövs det tyngre grejer. Dessutom är de där receptfria krämerna enligt gynekologen inte särskilt snälla mot huden.

    Att gå till barnmorska som tittar hur fittan ser ut kan vara lurigt eftersom det inte alltid ser ut som svamp trots att det är det (tre barnmorskor gick bet på min svamp). Gynekologen tar ett prov från fittan och tittar på det i mikroskop (jag var hos en rolig en gång som lät mig titta på mitt eget prov) och då ser man svart på vitt om det är svamp.

    Av gynekologen fick jag några riktiga svampdödarpiller (Flukonazol) som man kan bli rätt konstig av men det är det värt. Det ska räcka med ett och symtomen ska då gå över på nån vecka, men om man har återkommande elaka svampar så kan man få utskrivet ett gäng tabletter så att man kan ta så fort symtomen smyger sig fram igen. Jag fick hålla på i flera månader innan mina svampar gav sig. Sen fick jag som komplement en kortisonkräm (Dactacort), som man ofta har mot fotsvamp, för att inte behöva lida under tiden. Den är snäll mot huden, dödar svamp och stoppar kliet.

    Och viktigast av allt, var snäll mot din fitta, strunta i tvål, tvätta sällan, smörj med lite vegetabilisk olja om det känns torrt, ha bara sex när du är riktigt sugen och ta inte antibiotika i onödan (för mig kommer svampen som ett brev på posten efter varje antibiotikakur).

    • Wow! Jag vill också titta på mitt eget svampprov.🙂 Tack för bra och vettiga tips. Bör kanske förtydliga att jag bara var till barnmorska som sa det såg ut som svamp. Blir det inte bättre med det receptfria läkemedlet som jag nu har köp så ska jag verkligen ta ditt råd å ta mig till en gynekolog.

  2. svamp är sjukt jobbigt! men när den är i fittan är det nästan alltid bara ett symptom på att den egentligen sitter i tarmsystemet (och när det blir riktigt mkt överväxt märks det tex i fittan), och att bara behandla ytligt hjälper oftast inte – det som är mest effektivt är att svälta ut den, dvs inte äta sånt den älskar, tex socker, vitt mjöl, alkohol, jästsaker osv. googla på candida diet för att veta mer!

  3. Mitt bästa tips om fittan är lite bråkig och kliar är att använd Fitt-fil! Det är det bästa som finns! Bäst är att använda turkisk yoghurt den är fet och smörjer därför bra, den är tjock så den stannar kvar på fittan och är sur så den återställer fittans ph. Det hjälper inte mot svamp men det kan förebygga svamp eftersom svamp inte trivs där det är surt. Om det inte hjälper ganska omgående bör du dock uppsöka fitt-docktorn.

  4. Bra tips! Trisst me svamp men bra med erfarenhetsutbyte. Ja, candidaöverväxt i tarmen är ju också ett helvete… Mkt som tåls att tänkas på. Tror att vi många ggr bara behandlar symtomen och inte egentliga orsaken, som tex candida i tarm. Tack!

  5. Jag håller med lino. Om man inte bara vill behandla symptomen utan även orsaken så är det socker och vitt mjöl som är boven. Att utesluta detta var det enda som funkade för mig. Jag hade stora problem med det här under mer än ett halvår, med fruktansvärd klåda och utslag. Jag provade allt, gick till vårdcentral flera gånger, gynmottagning, hudmottagning (det började i underlivet men till slut hade jag utslag i armhålorna, på skinkorna och i ansiktet) och homeopat. Slutligen läste jag mig själv till på olika sidor på nätet att det är socker och vitt mjöl som göder candida-svampen. Jag har inte haft svampinfektion sen dess. Hoppas du blir bra, ingen borde behöva ha såna här problem! Att sen inte sjukvården vet vad svampinfektion beror på är ju katastrof!

  6. Jag har haft problem med det men det slutade när jag (snyft) slutade med socker och vete… Har inte haft problem på två år nu…

Kommentera

