Halloweenkrångel

Såhär i Halloweentider tänker jag alltid tillbaka på året då jag bodde i USA. Mina vänner och jag hade laddat för att få uppleva detta jättekalas som infaller i slutet av oktober. Vad vi borde ha räknat ut i förväg är att Halloween på många sätt är som en folkfest i misogyni. Eftersom jag bara haft med mig en ryggsäck med kläder i flytten hade maskeradgarderoben fått stanna kvar hemma i Sverige, så jag hängde med några vänner till en Halloweenaffär. Det var en lagerlokal som under resten av året användes till annat, men inför denna helg packades rummet med maskeradkostymer och tillbehör från golv till tak. Tänk er en medelstor ICA-butik med enbart fejkblod, huggtänder och pumpor. Här MÅSTE det ju gå att hitta en okej kostym, tänkte jag. Jag hade inga höga krav, jag ville bara ha någonting som jag skulle kunna röra mig ganska obehindrat i utan att blotta privata kroppsdelar. Det var omöjligt. Av minst 500 outfits tänkta för kvinnor fanns INGEN som täckte mycket mer av kroppen än en vanlig bikini. Jag kunde välja mellan sexig sekreterare, sexig inbrottstjuv, sexig tomte, sexig björn, sexig julgran, och så vidare i all oändlighet.

Om jag inte ville gå praktiskt taget naken på maskerad var mitt enda val att köpa en manskostym, eller fixa en outfit på annat sätt. Jag vägrade stödja Halloweenbutiken och valde det senare alternativet. Till fest nummer ett gjorde jag en toga av mitt lakan, och till fest nummer två köpte några kompisar och jag riktiga sjukhuskläder. Vi gick till festen som Scrubsgänget och försökte rekrytera alla sexiga sjuksköterskor till vårt team. De fattade inte vad vi höll på med.

Kristen Schaal i The Daily Show har gjort samma oorginella spaning som jag och uppmärksammat att kvinnors maskeradkostymer alltid anspelar på sex. Som reaktion på detta har hon designat en egen kollektion. Vi hoppas att den slår igenom till nästa års Halloween!

2 thoughts on “Halloweenkrångel

Kommentera

