Nakna kroppar

I november-december varje år infinner sig dagen då jag vaknar upp som av ett hårt slag i huvudet. Det händer alltid på morgonen när jag sitter på spårvagnen och svettas i mina vinterkläder. Jag stirrar ut genom fönstret och drömmer mig halvsovande bort. När vagnen stannar vid en hållplats ser jag henne. Bakom alla påpälsade människor tronar en nästan naken kvinna upp sig och genom hennes utmanande blick försöker något företag sälja raffiga/sexiga/gulliga och oftast väldigt opraktiska underkläder till mig. Jag rycks ur min dvala och vill genast springa ut för att förstöra eller täcka över bilden. Men det gör jag inte. Resten av tiden fram till jul fylls stan av nakna kroppar som ska göra röda spetstrosor till årets julklapp. Och sen börjar allting om lagom till alla hjärtans dag.

Jag är så oändligt trött på dessa objektifierande reklambilder som invaderar min vardag! Så trött på att detta har varit en stor feministisk fråga hela mitt liv och att det enda som verkar förändras är färgen på underkläderna.

Därför blir jag glad när jag ser Gracie Hagens bilder av nakna kroppar. Hon illustrerar mycket tydligt hur ljussättning och kroppshållning skapar en illusion av en normativt snygg kropp och kontrasterar det mot kroppar som gör något, som lever. Visst är det en del hårlöst och fixat, men det är något annat än vad jag normalt ser på bild och därför blir jag så glad!

NYHET! Nu finns Gracie Hagens fotografier också som bok. För 50 dollar kan en förbeställa boken. Mer info finns på http://tinyurl.com/IllusionsOfTheBody.

 

Kommentera

