Hotellkonst

För en tid sedan besökte jag ett evenemang som anordnades på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Det hade varit helt fantastiskt om det inte var för den opassande konsten. Efter alla diskussioner under 2013 som handlade om bilder av nakna kvinnor på restauranger, i reklam för restauranger och i riksdagen, trodde jag att ett så stort hotell som Clarion Sign skulle ha sett över sina samlingar. Tyvärr möttes jag direkt av denna präktiga rumpa i frukostmatsalen.

Clarion hotell

På nära håll syns någon liten troskant eller liknande under rumpan. Jag fick genast otäcka våldtäktsromantik-vibbar.

Hotellet verkar vara väldigt stolta över sin konst, och ger följande tips på sin hemsida.

På Clarion Hotel Sign finns en stor samling svartvita fotografier, tagna av kända skandinaviska fotografer. Över hela hotellet finner du motiv inspirerade av skandinavisk natur och livsstil skapade med stor känsla. Fotokonsten på våra väggar har kommit för att stanna och du är mer än välkommen att vandra runt genom våra allmänna ytor och kolla in lite klassiska verk […] ta ett glas bubbel och vandra omkring och få riktig vernissage-feeling.

Då hotellet verkar vara så måna om sin konst tänkte jag att de säkert ville ta del av min kritik. Så jag skickade ett mail.

Hej Chatrine,

Jag visste inte vem jag skulle höra av mig till i det här ärendet så jag gissade på dig. Om det är fel hoppas jag att du kan hjälpa mig hitta rätt person!

Under december besökte jag Clarion Sign för första gången och det var överlag en väldigt trevlig upplevelse. Som ni rekommenderar på er hemsida vandrade jag och några vänner runt och tittade på den svartvita fotokonsten på hotellets väggar. Vi fick verkligen lite vernissage-feeling! Det stora fotot av Tom Sandberg som satt i frukostmatsalen, där en kvinna (gissar jag) ligger på mage med tjock tröja och nerdragna trosor/byxor på en brygga gjorde oss upprörda (jag bifogar ett foto av tavlan). Min spontana tolkning var att kvinnan är utsatt för någon sorts våld, eftersom det är svårt att tänka sig hur hon hamnade i den positionen frivilligt. Uppenbarligen är det så kallt att hon behöver en tjock tröja, ändå ligger hon på marken med rumpan blottad. Jag tolkar bilden som någon sorts våldtäktsromantik och jag tror att många med mig gör det. Det finns naturligtvis många andra tolkningar av tavlan, men oavsett är bilden sexistisk och objektifierande. Att tavlan hänger på ett så stort hotell ser jag som väldigt problematiskt dels för att många av gästerna kan ha varit med om våldtäkter själva men också för att det signalerar att våldtäktsromantik och sexism är vackert.

Min fråga till dig är hur ni i hotellets ledning resonerar när ni låter fotot hänga i er matsal.

Med vänliga hälsningar,

Tove,

– redaktör för bloggen Fitt for fight

Och nu har jag fått svar!

Hej Tove!

Sort tack för dina synpunkter! Våra gästers synpunkter är ovärderliga i vårt ständiga förbättringsarbete!

Jag tycker förstås att det är väldigt tråkigt att du inte uppskattar delar av konsten som hänger hos oss. All vår konst ägs av vår ägare Petter Stordalen och han har omsorgsfullt valt den med hjälp av sin konsthandlare. Det är naturligtvis jättetråkigt att du tolkar bilden på det sättet, det är absolut inte vår mening. Vi tycker att bilden är väldigt vacker och vi vill inte på något sätt att den ska provocera våra gäster. Vi funderar dock på att byta ut vår konst framöver då den nu har hängt uppe sen vi öppnade för fem år sedan. Jag tar med mig era synpunkter i denna process.

Jag önskar dig en trevlig kväll och varmt välkommen tillbaka till Sign!

Best regards / Hälsningar

Annelie Ahlblom Lindstedt

Hotellchef/Hotel Manager

Än en gång är alltså kvinnokroppen reducerad till något som bara är vackert att titta på, ett objekt. Och dessutom läggs ansvaret lägligt högt upp i hierarkin. Petter Stordalen äger 170 hotell runtom i Skandinavien, är miljardär och håller dessutom på med andra affärer. Jag har svårt att tänka mig att han intresserar sig för klagomål på enskilda konstverk. Skönt för Clarion Sign som slipper ha några diskussioner eller ta några beslut. Jag kan bara hoppas att de verkligen tar med sig synpunkterna nästa gång de ska hänga upp konst.

Kommentera

