Menskopptrubbel

Något jag tror alla som har en menskopp kämpar med, är att få den att veckla ut sig. Jag trixade och fixade gott och väl ett halvår innan jag kände att jag hade fått till det rätta knycket med min första. Det är många år och menscyklar sedan nu. Så skaffade jag en ny för några månader sedan och PANG så var jag tydligen femton igen, med handen uppe i fittan och ingen aning om hur jag ska bete mig. (Enda skillnaden nu från då är att jag nu faktiskt vågar vråla ut min frustration till den jag delar hushåll med. Då hade jag dött av skam om någon såg mig i gollumställningen på badrumsgolvet med bara ena handen synlig.)

För att förhoppningsvis bespara fler fitt- och menskoppsbärare besväret tänkte jag därför tipsa om detta blogginlägg (källa: Birgit Lindroth, Den gröna barnmorskan). Vikningstekniker. Alltså, smaka på ordet – vikningstekniker! Om någon använder FemCap, som jag, så är ”seven fold” eller ”punch down-fold” att rekomendera. Hoppas det kan hjälpa någon!

5 thoughts on “Menskopptrubbel

  1. Fler tips som min vän professor Alfred Shihata( som konstruerat just FemmyCycle) och jag spånade ihop i telefon häromkvällen. För att så många som möjligt ska trivas med sin menskopp, oavsett sort.
    1. Kissa först, tömd urinblåsa- lättare att sätta in.
    2. Använd glidmedel för att lättare få den att glida in.
    3. Hitta lämpligaste vikningen för dig och din kopp. Punch down fold kallas också Tulpanvikning.
    4. Det viktigaste, för in den lååångsamt, i riktning mot ändtarmen.
    5.Om det inte kommit in tillräckligt med luft i koppen, vicka den eller för in ett finger och vidga slidan lite så luft kommer in. ( finns inte luft i slidan normalt)
    6. Har du haft en svampinfektion, lägg menskoppen i vitvins/äppelvinäger en stund.

    Vore förresten himla kul att få se bilder på alla menskoppar som finns idag. På sjuttiotalet fanns en engångs i papper som hette Tassaway. Innan dess hade kvinnor sina pessar som menskopp. Jag gillar själv idén med Ruby Cup väldigt mycket, globalt mens-systerskap liksom.

    • Tack för informationen! Och för historielektionen om menskoppar… Ja har varit mkt spännande att se foton på menskopparna och hur de förändrats genom tiderna!! Däremot undrar jag hur bra engångskoppen i papp kunde va?!

      • Tassaway blev aldrig nån succé.. Det finns en amerikansk engångsmenskopp numer som heter SoftCup. Säljs i flera länder. Själv är jag mer för flergångssaker. Men SoftCup är mycket populär och säkert tvättar vissa av den och har den flera dagar. Väldigt bekväm och funkar även vid sex.

      • http://vimeo.com/clearwind/review/82121757/e48c0c5be6
        En video om bland annat menskopp. ( Lite reklam-aktig, även om det är en Tv -intervju med Alfred, men det som sägs gäller ju i princip alla menskoppar…Fina bilder.)
        I maj kommer det vara en stor internationell konferens i Lissabon ( http://escrh.eu) om utmaningar inom bland annat sexuell hälsa. De ansvariga gynekologerna ansåg inte menskoppar hör dit. Det anser jag och Alfred… En fitta som inte torkas ut av kemikaliefyllda tamponger eller stängs in av plastiga bindor har chansen att ha mycket roligare sex… Och vill inte ens partner få röd näsa vid kreativt sex under mens så är menskopp ett bra tips… Men hur många här har fått tips och information om menskopp vid sjukvårdsbesök?
        Ursäkta många kommentarer, men menskopp har legat mig varmt om hjärtat i väldigt många år. Skrev en artikel i en miljötidning 2007 med rubriken:
        ”Blodet droppar…… i nåt bra!” Då hade många aldrig hört talas om menskopp medan jag haft det sen sjuttiotalet ( dvs mitt gamla Prentifpessar, finns inte längre)

  2. Måste bara dela med mig vad en finsk tjej skrev till mig om menskopp. I Finland är den finska koppen Lunette vanlig. Jag frågade vad menskopp heter där. En viss Mohammed borde kanske också frågat… Förmodligen vet han numer vad en menskopp är..

    ”Jag trodde att ”kuukuppi” var Lunettes marknadsnamn i Finland. Egentligen termen för menskopp är ”kuukautiskuppi”, var ”kuukautiset” är mens och kuppi är kopp. Jag är inte säker vem som har lanserat kuukuppi, d.v.s. månkopp, men i vart fall Lunette kör med det. Det finns också en webbsajt/-forum ”kuukuppikunta” (”kuukuppi” + ”kuppikunta”, d.v.s ”klick”) http://www.kuukuppikunta.net som sprider information om menskoppar.

    Tydligen det finns också vidareförkortning Q-kuppi ( http://www.apteekkishop.fi/Lunette-Q-kuppi-pieni ), som dock kanske möjligen är en eggcorn (hörts fel, skrivts fel).
    Enligt Google finns det också en ekonomisk förening med namnet Q-Coop i Finland, med nån Mohammad i styre.. jag tror inte att han har tänkt igenom deras namn så noga.. Synd om dem.”

Kommentera

