Men blöja är ju mycket smidigare?

Senast i morse såg jag en statusuppdatering av en bekant som fått utbilda sin gynekolog om menskoppens fördelar och fröjder. Jag själv har gjort det, andra vänner också. Undervisas och uppdateras inte gemene gynekolog om menstruationens problem och dess moderna hjälpmedel? Varför tas inte fittan på allvar!?

Varför har allmänläkare också flertalet gånger frågat vad det där med menskopp egentligen är, och hur i allsindar det kan vara praktiskt eller hygieniskt med användandet av en sådan. Jag blir så trött! Är det verkligen en så liten klick av Sveriges befolkning som känner till och nyttjar koppen? (Är det dessutom dubbel tystnad kring ämnet eftersom den vansinnigt ohygieniska menstruationen ju ”bara är ett kvinnoproblem”?)

Senast en vän sökte vård för fittrelaterade problem och tog upp menskoppsfrågor blev hon till sin förskräckelse tillfrågad dels varför i hela världen hon använde denna bisarra uppfinning och dels varför hon istället inte hade blöja under den veckan i månaden.            B. L. Ö. J. A!!

Såhär i eftertankens kranka blekhet hoppas vi verkligen att språkförbistringen gjorde sitt i denna soppa och att det var en vanlig binda som åsyftades. Annars blir det liksom inte ens kul. Att en läkare -som skall hjälpa människor- är så pass dåligt insatt i ett ämne och berör halva befolkningen är så upprörande att jag inte vet vart jag skall göra av mig!

Så snälla fina ni, fortsätt prata mens, fortsätt prata fitta! Sprid er kunskap och era erfarenheter, minska hyschhyschet och ligitimera fittans jävla existens i samhället!!

One thought on “Men blöja är ju mycket smidigare?

  1. Jag satte in en spiral tidigare i veckan och var beredd att börja förklara vad en menskopp var när den kom på tal. Döm om min förvåning när barnmorskan hade full koll! Så kanske går det lära gamla hundar att sitta. (Och om inte annat har de flesta barnmorskor/gynekologer varit kvinnor och borde själva vilja slippa blöjor och bomullsrullar.)

Kommentera

