Den glorifierade fittan

Ibland blir jag så jävla trött. Så fruktansvärt helvetiskt as-arg för att allt onödigt fittbärare måste utstå för att vetenskapen och samhället vägrar prata fitta och behandla det som en kroppsdel som faktiskt 50% av befolkningen har! Ska det vara så svårt att faktiskt bedriva seriös forskning, fördjupa sig i ämnet, gå kurser, när en förövrigt jobbar med just kroppar och framför allt om en ska jobba specifikt med just underliv och allt som hör till?!
SKÄRPNING!

Jag vill inte läsa en enda artikel till om hur vaginal födsel glorifieras och gör till ”den ultimata mamma-upplevelsen”  eller hör: ”kejsarsnitt är ju bra, men du kommer aldrig riktigt förstå innan du fött på riktigt” med följd att kvinnor genomgår fruktansvärt onödigt lidande (som de sedan inte ens får erkännande eller hjälp för)!

Klicka på bilden för att komma till Svts reportage om det stora mörkertalet inom förlossningsvården:

Screenshot 2014-02-22 21.17.22

”– När vi rapporterar skador i samband med förlossning så har vi en tendens att underrapportera och undervärdera skadorna, säger Maria Gyhagen, överläkare på kvinnokliniken i Borås och forskare på Sahlgrenska akademin.”

Kan vi enas om att fittan bör behandlas som den ytterst viktiga kroppsdel den faktiskt är och bör få adekvat vård av personer med god kunskap och intresse av att lyssna på personen och lösa dennes problem?! Igår helst!

2 thoughts on “Den glorifierade fittan

  1. När jag födde första öppnade jag mig helt men hon vägrade komma ner. De försökte trycka ner henne vilket gjorde djuriskt ont. Efter att ha haft värkarbete i tolv timmar var jag trött. Barnmorskan sa att om jag inte hjälpte till o krystade då de tryckte skulle det bli kejsarsnitt. Jamen sa jag DÅ FÅR DET BLI DET! Hon skars ut och vi fick se världens sötaste tjej. Dagen efter kom barnmorskan och frågade om jag var besviken för att jag gjort kejsarsnitt och om jag mådde dåligt över det. Jag tittade förvånat på henne. Jag hade fått ut min bebis allt var frid och fröjd. Vad menade hon. Att jag skulle känna skam att jag inte fött vaginalt? Jag sa jag mådde bra. Men hon fick mig nästan att känna mig skyldig som inte hållit ut utan ”gett” upp. Då var jag helt förvirrad o trött. Men senare blev jag förbannad. Andra födde jag vaginalt. Inga frågor om hur klippandet eller stygnen påverkat, vilket jag tyckte var värre. Nu fick jag inga men efteråt. Men ingen har heller frågat mig om det.
    Bra att det tas upp och att frågan lyfts. Kram på er

Kommentera

