Mensfest!

På gatan utanför står ett tjugotal personer i kö. Jag får stå i duggregnet och får vänta en stund innan jag kommer in genom dörren och ner för den smala spiraltrappan. Det är lite trångt när finklädda människor minglar runt i dämpad belysning till tungt pumpande musik från DJ:n. Det är vernissage för utställningen ”Period Pieces” och för första gången i mitt liv känner jag mig cool för att jag har mens. Här är inte mens något äckligt, pinsamt eller hemligt utan något som undersöks, utforskas, leks med och visas upp. Och jag känner mig delaktig. Det handlar om mig, min kropp, mina erfarenheter.

Utställningen består av verk från 11 olika konstnärer. Det är tamponger och menskoppar, smycken, modefoton, mensblod i burkar, mensblod på tavlor, skärmdumpar från Google-sökningar, videor och mycket mer. Människor går runt och tittar, skrattar, funderar och pratar om mens. På toaletten finns ett konstverk av Miriam Wistreich där toalettbesökaren själv kan bidra till utställningen genom att donera sitt mensblod. Bindor, tamponger och blod från menskoppar stoppas i plastpåsar, märks med namn och datum och läggs i olika behållare. I badrummets bekväma avskildhet kan vi ta steget från den privata pinsamheten ut i offentligheten genom att släppa vårt mensblod i en stor genomskinlig glasburk, istället för den vanliga undangömda mörkgrå plastpåsen. ”Visst är det ett par timmar sedan jag tömde min menskopp senast?” tänker jag. Jag plockar ut den och lyckas hälla över en liten klick blod i en påse, tar ett djupt andetag och släpper ner den i burken. Nu kan vem som helst se mitt mensblod. Jag har blivit en mensaktivist. På vägen hem från galleriet går hjärnan på högvarv i menstankar och jag är så glad och uppfylld av att ha en menstruerande kropp.

IMG_4088

Utställningen ”Period Pieces” visas på urban artroom i Göteborg t.o.m. den 30 mars.

4 thoughts on “Mensfest!

  1. Fittan frågar Josefin Persdotter! | fitt for fight

  2. Resumé av mensåret 2014 | MENSEN

Kommentera

