Ansvarsfull bitterfitta?

Idag fick jag en kopparspiral insatt i min livmoder. Jag har tagit ett aktivt val att skydda mig mot oönskade graviditeter eftersom jag har omslutande sex med en kukbärare. Ett moget och ansvarfullt beslut kan tyckas. Mitt eget val.

En bitterhet ligger ändå och gnager i mig, men vad har jag att egentligen att vara bitter över?

Känslan av bitterhet ligger i att jag nu har förbaskat ont. Det gör ont i mig och undersökningen gjorde ont. Smärtan är konstant och grövre, djupare än mensvärk. Att mitt val om säkrare sex ska behöva göra ont, ont i mig och tynga mig med oro för komplikationer. Att det är min kropp som smärtar, att det är min kropp som blöder. Rädslan för komplikationer finns där som sagt, efter alla dessa skräckhistorier som jag tagit del av. Tex här.

Ja, jag vet att det är ytterst få som drabbas av allvarligare komplikationer, i alla fall så illa att förmågan att kunna bli gravid skulle påverkas. Som mest kanske jag får rikligare mens och mer mensvärk än tidigare, men jag har ändå stoppat in en sak i mig, tagit den risken som faktiskt finns med komplikationer. Dum tjej som väljer ett preventivmedel som skapar ångest kanske ni tycker.

Tja, så är det kanske.

Att jag ligger med snoppbärare då, varför har inte min partner tagit större del i att själv ta ansvar för oönskade graviditeter? Självklart har vi båda pratat om alternativen kring preventivmedel  men det var min ide att välja spiral för att jag tyckte det var det bästa alternativet för mig. Kondom var i det här fallet inget alternativ, och det kan ju tyckas puckat egentligen. Avbrutet samlag är inget jag vill fortsätta med pga risken för graviditet.

Hormoner vill jag verkligen inte stoppa i mig eftersom jag äntligen har fått regelbunden mens efter år av mensstrul, och det är verkligen fantastiskt att lära känna sin kropp och dess funktioner. Så för den sakens skull vill jag inte fucka upp min kropp mer med hormoner. På grund av att jag har ett ärftligt högt blodtryck så är det heller inget att föredra. (Idag finns det hormonella preventivmedel som en med högt blodtryck kan ta, men jag avstår pga ovanstående anledningar.)

Ett tag var jag inne på pessar och cervixpessar men tycker det verkar obehagligt att stoppa i mig spermiedödande medel och vill inte behöva mecka med det innan varje omslutande sex jag har. Spontanitet är ju liksom trevligt! Tycker också det verkar läskigt att själv sätta dit pessaren, tänkt om den inte sitter korrekt?! Då var vi återigen där, vems ansvaret ligger hos för att undvika graviditet…

Undersökningen och insättningen av kopparspiralen gick bra, vad jag förstod. Men det var ju inte behagligt någonstans. Jag blev tillsagd att jag kunde blöda några dagar och att det kunde kännas som mensvärk. Det hade jag själv läst på om, men däremot inte att ”ingenting” får stoppas upp i fittan under en vecka efter insättningen. Så glöm omslutande sex, fingrar, menskoppar eller annat de nästkommande sju dagarna i fittan, för att minska infektionsrisken den första tiden.

Jag avskyr den bitterhet som kommer över mig då jag slås av att det är fittbärare som allt som oftast står för ansvarsbiten för preventivmedlet. Det ligger självklart hos mig, just nu i alla fall att jag inte kunnat ha en mer omfattande diskussion kring detta med min partner. Och arg på mig själv är jag, fast jag kan inte se hur det skulle ha gått till på ett annat sätt. Hur många andra bra preventivmedel finns det för en (medfödd) kukbärare egentligen?  Att jag faktiskt ligger här och känner både smärta och oro över komplikationer gör inte bitterheten mindre. Inte heller att min egna, riktiga mensvärk tog slut för bara några dagar sedan för att sen fortsätta i denna smärta…

Kära fitta, kära fittkropp, varför ska det behöva smärtas så mycket?

Förlåt för mitt gnäll, men behövde det.

7 thoughts on “Ansvarsfull bitterfitta?

  1. åh jag förstår din bitterhet så himla mycket! jag ska sätta in kopparspiral om några veckor bara, eftersom jag gjorde abort för en vecka sen. jag är också väldigt bitter, för jävlar vad ont det gör att göra en abort. och jag är så arg på min partner, för att han inte kommer att blöda floder i tre veckor, för att han inte har ont i princip dygnet runt och för att han liksom kan släppa det här nu, när fostret är borta liksom. samtidigt som jag kan börja gråta när som helst utan att jag ens är ledsen och jag blir sur för precis allt. jag tänker skylla vår oönskade graviditet på honom tills dess att jag mår bra igen, fastän jag vet att jag spelar en lika stor del. men det känns lite bättre för mig om jag bara låtsas att det är bara hans fel. och så är jag bitter för att jag inte får använda menskopp heller. så jävla sämst.

  2. Ja, det är inte lätt!
    Fast inte så svårt heller… inte ska nån behöva känna att det är så jobbigt, kära Bitterfittesyster.

    Kopparspiral är visserligen en hormonfri metod, men somliga upptäcker att de inte mår bra av kopparspiral heller. Vi barnmorskor har fått lära oss att man får i sig mer kopparjoner via mat än från kopparspiraler, men allt fler berättar för mig om besvär från kopparspiral som skulle kunna bero på kopparöverskott/ zinkunderskott. Håravfall, yrsel, ångest mm mm. Säkert fler som är drabbade men inte tror det är relaterat till kopparspiralen. Förutom en liten mexicansk studie finns ingen forskning. Men läs gärna http://kopparspiral.blogspot.co.nz
    Ja jag vet inte, men bra ändå att vara uppmärksam. Men kopparspiral är en säker metod som är lätt att använda och funkar bra för många, i synnerhet om menskopp används också. Är trådarna jobbiga för killen( sticks om de är för korta) kan spiralen kompletteras med pessar. Och den smärtan du har nu kommer förmodligen gå över rätt snart. Ni kanske blir goda vänner spiralen och du? Förr satte man in dadelkärnor på kamelhonor som skulle göra en lång ökenvandring, men jag har alltid undrat hur det togs ut. Spiral går att dra själv.

    Finns många andra hormonfria preventivmetoder än killkondom och kopparspiral!
    ( Även om din barnmorska kanske inte informerat om dem)

    Billingsmetoden/Naturlig familjeplanering, Sensiplan, Justisse – flera namn för en mycket effektiv metod, som INTE är samma som osäkra ”säkra perioder”/kalendermetoden. Läs mer på http://www.familjeplanering.se. Alla äggstocksinnehavare borde kunna identifiera sina fertila dagar, oavsett om en har sex som kan leda till graviditet eller inte. Därför att det är en sån tillgång att lära känna sig själv och sin naturliga rytm. Håller med, visst är det fantastiskt!
    Går ju bra att använda p-dator eller fertilitetsmikroskop också, kan underlätta med vissa appar.
    (Inte de som bygger på säkra perioder)

    Slidpessar och cervixpessar ( Milex, FemCap och snart Caya) används absolut inte med den irriterande spermiedödande krämen som ökar risken för infektioner. Pessarer används numer med en behaglig mjölksyregel, Contragel grön, som är bra för fittor, och påminner om Lactal, har pH 4, 5.
    ”En sur fitta är en glad fitta” – gammalt djungelordspråk.
    Gelen går även bra att få i munnen, smakar som syrlig vanilj. Pessar är insatta kontinuerligt och därför går det utmärkt att ha spontant sex. Pessaret är liksom redan på plats om lust uppstår. Cervixpessar kan vara insatt två dygn, så varannan dag vid ex tandborstning tar man ut, tvättar av och sätter på ny gel, och in igen. Tekniken går snabbt att lära sig. Pessar är kostnadsfritt i flera landsting.

    Sen finns det ju tjejkondomer också. Både i latex och plast. Många tycker de är skönare än killkondomer, när väl tekniken sitter. I synnerhet de latexfria leder värme bra. Lite dyrt, men kostnaden går ju att dela på.

    En gammal, (manlig) p-pillerforskare ansåg att framtidens lösning vore att frysa in mäns sperma när de är unga och sperman av god kvalité och därefter göra vasektomi. När/om det är dags för barnlängtan, så insemineras sperman. Kvinnor behöver utsätta sig för risker av preventivläkemedel eller bli oplanerat gravida. Männen blir inte heller ofrivilliga fäder. Fast skydda sig mot infektioner behövs fortfarande förstås. Men det får ju inte bli strömavbrott i spermafrysen och det magisk-romantiska försvinner måhända.
    De killar som vill kan göra detta redan idag, fast de får betala för infrysningen själva. Förutom vasektomi är det killkondom eller att samarbeta med Billingsmetoden som är killarnas alternativ

    Kunskap är bättre än bitterhet …
    Tips: Be biblioteket att ta hem boken Grönt är skönt-miljösmart födelsekontroll, eller beställ själv som billig e-bok och lär er mer om Billingsmetoden och alla andra hormonfria p-metoder.

    Vetevärmarpåsar är bra både mot menssmärta och nyinsatt spiral-smärta..
    Tips: Sy vackra vetevärmarpåsar av handbroderade secondhand- dukar och fyll dem med helt vete. Kanske med några droppar lavendelolja?

    • Åh Birgit! Så härligt att få ta del av din kunskap. Och jag håller helt klart med dig, kunskap är bättre än bitterhet. Men ibland blir en bara så uppfylld, i affekt! Billingemetoden vet jag inte så mkt om men verkar jättehäftig. Vi borde ha ett inlägg om den tycker jag! Går allt som det ska blir nog vi vänner tillslut, jag och spiralen. Känner flera med kopparspiral som det funkar galant för! Så jag håller tummarna.
      Tack för all pepp och bra tips och råd. Fff/IdaMarie

    • Allt är ju individuellt, Fine. K.spiral funkar jättebra för mig!! Det blev inte mer mens/mellanblödningar och inte heller mer mensvärk. För mig är allt som vanligt egentligen. Barnmorskor säger vilka risker som finns, men de betyder ju inte att de infaller.
      Insättandet funkade bra, de gör ont precis när den tas ut/sätts in. En aning mensvärk efteråt. Jag har mkt mild mensvärk generellt. Kan det vara så att det återspeglas i såna här ingrepp? Typ hur livmoderhalstappen reagerar på tumult. Kanske ute o cyklar nu med såna här teorier…?

      • Jag vill inte avskräcka till valet av kopparspiral som preventivmetod! Ångesten låg mycket i hur skevt jag upplevde själva ansvarstagandet i preventivmedelfrågan och vems kropp som oftast tar konsekvenserna av dessa. Nu har det gått några veckor och jag tror jag har blivit kompis med min spiral. Det är individuellt hur ont en tycker det gör med både i och utsättning, har hört från vissa att de knappt känt av själva insättningen. För mig var det väldigt obehagligt och gjorde ont i några dagar, men som sagt, nu är det frid och fröjd. fff/IdaMarie

Kommentera

