Fittyoga

Sedan januari har jag tagit upp yoga i mitt liv. Det är en fröjd på många sätt och jag är verkligen glad över att ha funnit en instruktör som lär ut precis det jag gillar. Men (för det finns ett men) jag var inte helt beredd på att min fitta skulle få sin beskräda del av träningspassen.

Instruktören är en hängiven yogi och emellanåt helt skoningslös mot sina elever. Om en mot förmodan skulle börja vackla och ge upp mitt under en position kommer hen och rycker tag i ens fot för att få en in i läget igen. Benen skakar, svetten rinner och hen vrålar ”NJUT!” i ens öra så att håret fladdrar. Och till slut kommer det jag alltid gruvar mig inför: axelstående (se bild).

supported-shoulder-stand-400x400

Är det bara jag som känner att bäckebottenmuskulaturen ger upp i denna position? ”Ger upp” som i tackar för kaffet och beger sig slappt dit gravitationen för den? Detta resulterar alltså i att min fitta blir, likt ett svart hål, en bottenlös luftslukare och jag vet att när jag ska rulla ned längs ryggraden kommer den förbannade luften att börja sippra ur mig och skapa en enorm musfis. Eftersom fittan består mycket av slemhinnor är det ju blött, och tänk er att luft pressas snabbt ut ur detta blöta rum. Det låter som en fis av den fuktiga sorten, det är inte en torr liten smygare utan det låter ju som om en skiter ner sig, för omgivningen fattar ju inte att det är från fittan.

Instruktören är av tron att en inte ska ha musik medan en yogar, eftersom det distraherar sinnet. WELL TACK SÅ MYCKET! Det är alltså en sal med 40 personer i awkward positioner PLUS att det är så tyst att en skulle höra en knappnål falla till golvet. Men det faller inga knappnålar, bara mina fladdrande blygdläppar.

Jag kommer kanske tacka yogan någon dag, för jag kommer kunna krossa valnötter med min väldiciplinerade fittmuskulatur.

4 thoughts on “Fittyoga

  1. Haha, jag känner så igen mig! Ett annat problem med yoga är ju det ständiga arbetet med rotlåset. Det är ju som att göra en statisk knipövning och är säkert väldigt nyttigt! Men som gammal vestibulittjej blir jag orolig för att detta ständiga spännande ska dra igång vaginism-aktiga symptom, dvs att man går runt och är spänd utan att ens tänka på det. Är det någon fittkunnig yogautövare som vet något om detta?

  2. Var tvungen att googla för att se om någon annan har detta problem, och hittade den här bloggen! Precis samma sak för mig!!! Vilken lättnad att det inte bara är jag! Jag har helt sluta göra axelstående på passen (vilket är så synd eftersom det är en så himla skön position!) för att jag inte kan hantera de enorma ljud som min fitta skapar när jag rullar ner igen. :’D

Kommentera

