Cykel + fitta = fittmosarfest?

Den här våren har jag insett cyklandets storhet. Jag rullar hellre nerför backarna i eget tempo än att trängas med halva stan på bussar och spårvagnar. Från cykeln kan jag njuta av naturen, höra fåglarna, känna doften av nyklippt gräs, se stjärnorna. För att kunna ta mig fram tillräckligt snabbt har jag skaffat en racercykel med bockstyre, en sån där som man måste sitta lite framåtlutad på för att nå styret. Och där kommer fittan in i bilden.

Några kilometer i den ställningen med en sadel inklämd mellan benen kan bli en riktig fittmosarfest. Hela min kropp vilar ju i princip på den där lilla sadeln. Värst är det om jag cyklat i jeans och suttit på sömmen som går över fittan. Efter en sådan cykeltur kan fittan kännas helt bortdomnad. Inte ens ett mjukt överdrag med gel på sadeln hjälper.

Jag har pratat med några cyklistvänner och surfat runt lite på nätet och inser att detta är ett vanligt problem. Det gäller att välja rätt sadel utifrån den egna kroppen. Det viktigaste är tydligen att sadeln är tillräckligt bred men inte för bred och det är sittbenen som är nyckeln. För att mäta vilken sadelstorlek du behöver, tryck ena tummen och långfingret mot sittknölarna och mät hur långt avståndet är mellan fingrarna. Lägg till 1 cm. Sedan behöver sadeln vara ännu lite bredare så att sittbenen inte hamnar allra längst ut på kanten.

Det finns också sadlar som är speciellt utformade för fittor. De är lite bredare bak än kuksadlar och många har en urgröpning eller ett hål för fittan. Här är en variant från Selle Italia. Trevlig cykelsommar!

Sadel

 

One thought on “Cykel + fitta = fittmosarfest?

  1. Åh fy fan, jag har ett fruktansvärt minne från min klassresa i sexan när vi cyklade lång väg på Gotland, hyrcyklarna hade fruktansvärda sadlar och jag led utav bara helvete.

Kommentera

