Världens ursprung – fittan på museum

1866 målade konstnären Gustave Courbet tavlan ”L’Origine du monde”, på svenska ”Världens ursprung”. Såhär ser den ut:

världens ursprungPå den tiden var tavlan unik för att bilden är så verklighetstrogen. Idag är den ett klockrent exempel på objektifiering. En fitta på en kropp som saknar huvud och ben ger intrycket av att den inte tillhör en person utan ett objekt. Tavlan är alltså döpt till ”Världens ursprung” men vi får inte se själva slidan, många människors ursprung (förutom de som föds genom kejsarsnitt). Detta ville Deborah de Robertis uppmärksamma med ett performance framför målningen på Musée D’Orsay i Paris.

Skärmavbild 2014-06-16 kl. 12.00.20Som ni ser i videon kommer vakterna springande och försöker få bort Deborah de Robertis och när det inte går börjar de fösa ut publiken ur rummet. Vi är så vana vid att se fittan som ett objekt att tavlan i sig inte upprör. Men en livs levande fitta – med tillhörande person – blir en skandal.

Enligt texten under videoklippet har en person från museets administration sagt “No request for authorization was filed with us. And even if it had been, it’s not certain we would have accepted it as that may have upset our visitors.” It’s not certain, alltså. Det är ändå roligt att tänka sig att om detta performance bara hade varit anmält hos administrationen i tid så hade det fått tillstånd och kanske till och med stått med i museets programblad.

 

Annonser

One thought on “Världens ursprung – fittan på museum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s