Kokosolja aka fittglitter <3

För att ha en blogg som handlar om fittan har vi skrivit förvånansvärt lite om kokosolja, fittans bästa vän och mirakelbringare. Jag har använt kokosolja (eller fittglitter, som det också kallas) till och från i 2 år och har försökt samla så mycket tips och trixs som möjligt för att behaga fittan bäst. Detta grundar sig egentligen i en avsmak för den artificiella cocktailen alla produkter är som vi stoppar in i våra kroppar. Den största aha-upplevelsen var när en kompis berättade att hen köpt ”intimtvål” på apoteket och tvättat fittan med. Resultatet blev en torr slemhinna med begynnande svamp. Efter en titt på innehållsförteckningen och sniffande på själva produkten blev jag väldigt skeptisk. Skepsisen växte när en föreläsare i farmakologi (läran om läkemedel) berättade att slidans slemhinna är den yta med MEST absorpsionsförmåga i hela kroppen. Jag har därefter följt detta motto:

Skulle jag inte äta det, stoppar jag inte heller in det i fittan.

231805_kokosolja_1_hogupp_new_large_183577436

Så, vad är kokosolja bra för egentligen?
Torra, känsliga slemhinnor.
Begynnande svamp, lyssna på varför här (kan nog dock inte bota fullt utblommad svamp)
Som fantastiskt glidmedel (dock ej tillsammans med kondom eller annan latexprodukt)
Som allmän smörj efter dusch.
Sen går det givetvis att äta och använda precis som alla andra oljor vid matlagning. Om en uppskattar kokosdoft.

Att ha i åtanke vid inhandling av fittglitter är att den måste vara ekologisk och kallpressad, för att inte innehålla ämnen som stör den naturliga floran. Det finns nog i diverse matbutiker och definitivt i hälsokostbutiker. Kung Markattas tycker jag är finfin, men finns även fler märken. Alla övriga intimtvålar, oljor och glidmedel med konstiga grejer i tror jag inte är nyttigt för fittan. Företag skor sig på tanken om att fittan är oren och kan därmed sälja massa läskiga tvålar som egentligen rubbar balansen. Önskar skriva på stora plakat och sätta upp utanför apotek: FITTAN BEHÖVER INTE TVÅL, FITTAN BEHÖVER FITTGLITTER!

ReneeVoltaire

14 thoughts on “Kokosolja aka fittglitter <3

  1. Vilket sanslöst bra inlägg! 🙂 Blir såå glad när jag läser detta förnuftiga tänk. Om fler följde dina råd skulle vi inte ha hälften av de problem som tjejer/kvinnor söker för idag! Enkelt och koncist: Går det inte att äta ska det heller inte vara i fittan! Tack! /Susanna, barnmorska

  2. Jag har länge använt turkisk yogurt om det är obalans i underlivet. Det är syrligt och hjälper PHt och är fett så den smörjer.

  3. Ok fråga som jag aldrig riktigt fattar: när en smörjer fittan med olja (t ex kokos), smörjer man det som är på utsidan (dvs blygdläppar, öppning) eller även insidan (inne i fittan)? Har aldrig lyckats lista ut detta.

    • Det är en väldigt bra fråga, tänkte inte på att skriva det. Jag brukar kleta på så gott det går både på utsidan och insidan. Allt som är slemhinna liksom. Det är svårt att känna att en ”täcker” allt på insidan, men om en petar in rejält så flyter det ju ut.

  4. Älskar kokosolja! Jag har det i allt! På torra läppar, i smoothien, i deon, som fittvål. Men jag funderar på om man kan ha en som glidhjälp när man för in menskoppen? Jag behöver någon slags glid för att den inte ska skava på vägen och nu har jag vaselin (som säkert inte är kalasbra nu när jag tänker efter).

    • Kokosolja är bra grejer! Jag använde kokosolja ett tag som glid för menskoppen. Men kom fram till att olivolja är lättare att dosera, så det kör jag på nu. Fungerar perfekt! Skönt att höra att nån fler vill ha glid till menskoppen 🙂

    • Jag vågar inte säga att kokosolja kan användas till hjälp för menskopp, då jag hört att det fungerar finfint men också att det kan förstöra koppen beroende på vilket material den är gjord av.

  5. Fittor som mår bra efter förlossning – fitt for fight

  6. Tack för tipset – ska pröva kokosolja vid behov. Vill dock lyfta fram att jag sedan många många år inte använder något annat än vatten för att tvätta fittan. Det mår den bra av.

  7. Jag måste också säga att detta inlägg verkligen var toppen!
    Har haft återkommande svampfall i underlivet nu i flera månader och är så trött på det… Ska verkligen testa med detta nu och se hur det går!
    En fråga bara! När (ex innan eller efter dusch) och hur ofta (morgon och/eller kväll) tar du det?
    tack för trevlig läsning! Nu håller jag tummarna 🙂

Kommentera

