Fittan och glidet


Skulle köpa glidmedel härom dagen och efterfrågade tips. Utbudet är ju oändligt! För det första måste en bestämma sig för glid baserat på vatten eller silikon. Eftersom silikon kan förstöra vissa leksaker och menskoppar verkade vattenbaserat mest användbart, detta utesluter även kokosolja som annars är ett favoritglid för många.

Slängde ut frågan på ett internetforum och de flesta svarade att Klick från RFSU som säljs på apotek är bra och lätt att få tag på. Men jag tänkte att med det utbud som finns borde det gå att få tag på något som signalerar att jag är unik, eller nåt.

Kilade iväg till en butik för sexleksaker, glid med mera och rådfrågade säljaren.

”De här två är vattenbaserade och fria från parabener” sa hen.

Efter att ha konstaterat att bägge inte bara såg miljövänliga ut (inga parabener hade hen ju påpekat) utan dessutom hade en förtroendeingivande förpackning (?) testades glidet och den ena, Pjur Woman Nude, fick följa med hem.

Väl hemma hade det kommit ett nytt svar på forumet som tipsade om att kolla innehållsförteckningen. Varning för parabener (check! haha gick inte på den lätta), men även för propylene glycol och glycerin. Blev en ledsen smiley då propylene glycol var andra ingrediensen efter vatten på innehållsförteckningen.

Haken med dessa ämnen är att de används inom industrin till exempelvis avfrostning och kylarvätska och är allmänt kända för att inte vara så sjyssta mot kroppen. Varför existerar de ens i glidmedel? Hmpf.

För många fungerar det utmärkt att använda glid med allehanda konstiga ingredienser, men för den med känsliga slemhinnor eller den som i största allmänhet inte vill chansa och använda vilka oprövade ämnen som helst så kanske det är bäst att låta bli.

Hur gör ni, vilket är ert favoritglidmedel?

Hittade en pedagogisk bild på temat:

IMG_3246

7 thoughts on “Fittan och glidet

  1. Hej! Bra inlägg med grymma tips, jag är kanske lite trött, men hängde inte med på varför kokosolja uteslöts? Har inte testat själv, men tycker det låter smidigt? Ville mest bara kolla om det riskerar att messa upp menskoppen?

  2. Jag tycker vattenbaserat klick är askasst och gillar silikonbaserat bäst. För att skydda sexleksaker funkar ju kondomer, och kokosolja funkar med silikon, dock inte med latex. Kolla vad Justine & Juliette säljer, de brukar ha bra grejer.

  3. Hej! Jag kom över ditt blogginlägg när jag läste lite mer om vad människor tycker om glidmedel från pjur. Det är så att jag driver e-butiken KondomTorget.se och vi har precis tagit in alla dessa produkter från pjur och naturligtvis fick jag mig en rejäl överraskning när jag läste ditt inlägg.

    Är dessa glidmedel från pjur verkligen så dåliga? Well, de är precis som alla andra – sen huruvida detta är bra eller dåligt låter jag vara osagt!

    Jag jämförde precis med den utgångna sorten RFSU Klick Soft Glide och RFSU Caring Silk Glide (ett glidmedel som RFSU säger ska vara extra skonsamt mot underlivet).

    Båda sorterna från RFSU innehåller både ”Glycerin” och ”Propylene Glycol” – precis som glidmedel från pjur. Däremot är både pjur och RFSu fria från parabener.

    Jag ska under morgonen även kolla på vårt lager vad de övriga glidmedlen från RFSU innehåller, men jag gissar att de innehåller exakt samma.

    Tyvärr hade jag endast dessa två på kontoret (av någon anledning fanns de kvar här – och inte för de nöjesfulla stunderna). :p

    Jag tackar för att du uppmärksammar oss på detta och hur du ställer dig till att marknadens produkter innehåller dessa ämnen. Vad jag förstår ska dessa, i denna mängd, inte vara farliga för de som inte är allergiska. Men vi ska naturligtvis titta på alternativa produkter som är helt fria från dessa ämnen!

    Skulle du vilja samarbeta med oss på Kondomtorget, är vi självklart intresserade av att se över möjligheterna!

    Kramar, värme och kärlek,
    Kondomtorget

Kommentera

