Vad är klitoris EGENTLIGEN?

Hela klitoris med skänklar och ollon

Sedan jag tillslut fått lära mig hur stor klitoris är och ungefär i samband med det greppat min egen lust och sexualitet har jag velat läsa allt på temat klitoris.

I början var allt bara pepp och jag kände igen mig i texter om vad en fitta njuter av. Men på senare tid har det börjat skava. Det blev som tydligast när ”nyheten” om att g-punkten ”inte finns” spreds. Det verkade i både medias och allmänhetens ögon finnas en motsättning mellan att gilla klitoris-stimulans och g-punkts-stimulans.

VAAA? g-punkten (det område vi kan kalla g-punkt) är väl bara baksidan av klitoris, ett annat sätt att komma åt vår stora klitoris?

Hur ska jag förklara för den jag sexar med att jag vill få ”komsi komsi”-rörelsen högt upp på framsidan inuti fittan på ett enklare sätt än att säga att jag gillar att bli stimulerad på g-punkten? Så är det upp till sexpartnern att tillfredställa detta hur den vill.

Samtidigt väckte det ytterligare funderingar, vad ska jag då säga om jag vill ha stimulans på klitoris-ollon? Innebär insikten om klitoris storlek att vi måste hitta andra ord för klittan? För hur ska en annars veta när någon ber om klitoris-stimulans? Det kan ju vara typ hela fittan?

Det vore i och för sig inte så dumt… *drömmer sig bort*

Fast liksom, en ber om att bli slickad just på klitoris och får ett lapande över hela fittan, kan vara nog så mysigt, men var kanske inte det en ville ha just då.

Många som jobbar med frågor om sex- och samlevnad och sprider kunskap om klitoris storlek (RFSU, Ottar, Liv Strömqvist med flera grymma personer/organisationer) använder också ordet klitoris som synonymt med klitoris ollon.
Kan begreppet ”klitoris-stimulans” när det syftar på stimulans av klitoris ollon riskera att stå i vägen för att fakta om klitoris storlek ska slå i genom hos gemene hen?

Hur gör ni? Vilka ord använder du för att förklara vad du tycker om?

One thought on “Vad är klitoris EGENTLIGEN?

  1. Jag har nyligen bytt partner och jag visade helt enkelt hen hur stor klittan var både genom att visa på mig själv och via bilder (och hen är ändå upplyst på otaliga vis, både genom empiriskt utforskande av fittor och via sexundervisning mm ).
    Det här är något som gemene hen inte har någon aning om, de tror klittan är själva ”ollonet” dvs den lilla biten klitta vi kan se och känna på fittans yttre delar, oavsett om de är fittbärare, eller kukbärare eller väljer att inte definiera sig som någotdera.
    ”-Ojdå, sa hen och lite senare;..Yeayh, it make sense..!”
    Först och främst måste vi upplysa gemene hen om hur stor klittan egentligen är, att den inte bara är själva toppen eller ollonet, utan så mycket mer och större.
    Vill också hänvisa till ett tidigare skitbra fittforfight-inlägg om ett SVR-program om G-punkten och dess existens eller icke-existens (enligt forskning) https://fittforfight.wordpress.com/2014/10/14/det-finns-ingen-g-punkt/
    G-punkten är ett stort område inuti våra fittor, inte nån jävla liten ”knapp” som en kan nå genom att föra upp diverse ting (kukar, dildos, grönsaker or whatever vi föredrar) i fittan, det området är större än bara baksidan av klittan.
    Det här är något som alla fittbärare som kukbärare och de som inte vill definiera sig, bör lära sig redan i sexualundervisningen i småskolan. Där fick i alla fall jag lära mig att klitoris är en liten ”knopp” som stimuleras utanpå och i bästa fall genom friktion när vi har samlag (dvs kuken-i-fittan-sex)
    Min älskade är 17 år yngre än jag, så det verkar inte precis gått framåt i sex-och-samlevnadsundervisningen.
    För att återgå till huvudfrågan; Var öppen och tala om vad du gillar och hur du vill ha det. (Kanske börja med en liten sexualundervisning genom att visa på dig själv? Nice förspel, faktiskt.) Det varierar från fitta till fitta liksom. Och är din partner något att ha, blir hen lika fascinerad som min älskade blev.
    Good luck!

Kommentera

