Sockerfri och svampfri

Vi har fått mejl, en liten solskenshistoria från en person som kanske äntligen kan slippa svamp.

Glittrig fitta med flugsvampar i som är överkryssade.

Hej!

Jag skrev på er blogg en gång om mina ständiga fittproblem och tänkte bara dela med mig av hur en löser problemet med kronisk svamp, candida. Det handlar otroligt mycket om kost. Förutom att till en början behöver gå på medicin utskriven av läkare (tabletter att ta oralt och samtidigt ta svamp-vagitorie), så behöver en sedan gå på anti-candida diet som handlar om att utesluta socker, snabba kolhydrater och jäst i minst tre månader, för att på så vis döda svampen genom att inte längre ge den något att livnära sig på. Det finns lite olika information gällande socker (om det är allt socker ink fruktsocker osv, eller om det bara vitt socker) men viktigast är att iallafall i största mån undvika intag av socker. Detta har jag även fått bekräftat av en läkare.

Länkar med information om anti-candida dieten och hur en undviker svamp:

http://www.lobel.nu/candida/

http://www.rawfoodfamiljen.se/?p=1932

http://www.thecandidadiet.com/anti-candida-diet/

Och tips!

Använd bambusfiber underkläder istället för bomull. Mycket skönare och andas mycket bättre. Jag har köpt mina underbara trosor här (finns även kalsonger):

Jag har inte blivit av med svampen än men definitivt märkt skillnad! Började dieten för lite mer än en månad sen och det blev snabbt bättre. Sen fick jag magkatarr och var tvungen att äta enbart snabba kolhydrater pga magen, och svampen kom tilllbaka direkt.

Jag vet inte om en måste fortsätta med att inte äta socker. Tror det beror på olika kroppar och vad som funkar personligen för en själv. En läkare sa till mig att efter ett tag kan en pröva sig fram o se hur mycket socker ens egen kropp klarar av. Tror det är framförallt i början en ska undvika allt socker så att en kan svälta ut svampen rejält.

Trots att det kan kännas jobbigt att behöva anpassa sin kost så mycket så är det otroligt skönt att en faktiskt kan göra något själv, och inte bara vänta på läkare som inte vet något. Haft candida i över tio år nu och äntligen hittat något som faktiskt hjälper!

Puss på er!
/Julia

Fler personliga inlägg om svamp:

Ett om att undvika salvor.
Ett med allmänna svampråd.

Kommentera

