Fittor som mår bra efter förlossning

Tårta i form av en fitta med ett dockhuvud i.

För den som inte gjort det än, googla ”vagina cake” för fler inspirerande bakverk.

Ofta hör vi som inte fött barn saker som att ”alla spricker mer eller mindre vid en förlossning” och att efter en förlossning är fittan aldrig mer sig lik. Men då verkligheten är lite mer varierande kommer här tre olika röster som berättar om hur deras fittor förändrats efter en eller flera förlossningar. Några röster för att nyansera bilden och skapa lite mindre förlossningsrädsla.

Jag har fött tre barn vaginalt och aldrig sytt ett stygn, så kan det också vara. Torr som en öken är jag medans jag ammar, men blir som vanligt sen igen. Tycker såklart att jag blivit ”större” i fitty, så nu krävs det lite rejälare snoppys för att det ska kännas lika. Blir lättare irriterad i snippy nu. Förr kunde jag sexa en hel natt. Nu blir jag typ ”svidig” efter en ynka omgång. Men man vänjer sig och lär känna sin nya kropp.”

”Jag sprack ingenting för övrigt, så man måste inte göra det. Skrev i förlossningsbrevet att jag ville de skulle minimera risken att spricka (ja, de kan göra det). Fitty var ändå ganska blåslagen och jag hade typ skavsår längs med väggarna och läpparna. Gned in med kokosolja och på återbesöket 8 veckor efter förlossning så sa sjuksköterskan att hon inte kunde se att jag fött barn. Så kokosolja är fittys bästa vän.”

”Hade själv väldig tur vid båda mina förlossningar och behövde bara sy något litet stygn och har inte märkt någon större skillnad på före och efter förlossning. Tyvärr så kan jag ändå känna av stygnen vid kuk-i-fitta-sex i en viss vinkel så den vinkeln undviker vi. Ingen större katastrof, men jag är ändå sur över att de på mödravården körde sin standardfras att det är heeelt normalt och att det inte är något fysiskt utan sitter i psyket att jag känner av stygnen fortfarande. NEJ det är inte något inbillat och det borde inte vara heeelt normalt att få ont efter att ha fött barn. Hade det bara varit kukbärare som födde barn så hade det sett helt annorlunda ut är jag övertygad om.”

Vill du berätta om hur din fitta förändrats av en förlossning? Mejla din berättelse (anonym eller inte, som du vill) till fittforfight@gmail.com

Vi har tidigare skrivit om både kokosoljans magiska egenskaper och om förlossning och mödravården.

 

Kommentera

