Fittan i litteraturen #1

Häromsistens i min hemstad trillade jag över en både rolig och spännande dikt. Könet lyste med sin närvaro.

Det sista

Att dö är som att sitta inlåst på
toaletten, med tomt underliv och
känna de sista strömmarna lämna en.
Utanför dörren ropar en känd röst ens namn.
Man hör sig själv svara, alldeles för tyst och
lågt, genom de underbara fiolerna:
Ja, jag kommer…

Boel Schenlaer har skrivit dikten och den går att återfinna i diktsamlingen ”Kärlek som fobi”. Personligen flög tankarna till dom stunder då jag stått och kämpat med en tampong på någon allmän toalett. Raden ”känna de sista strömmarna lämna en” skulle t.ex. kunna tolkas som mens. Och ja, många av oss har nog ropat genom toalettbåset: Ja, jag kommer!

Fitt for fight ska leta vidare bland bokblad och poesihäften – det finns förhoppningsvis en stor uppsjö av spännande texter. Leta du också!

 

Kommentera

