Varför jag inte hurrar över #likeagirl

En reklamfilm från Always har delats och hyllats friskt i mitt Facebookflöde på senaste tiden. I filmen får ett antal ungdomar stå framför en kamera och på uppaning från en regissör göra olika saker ”like a girl” – spring som en tjej, slå som en tjej, osv. Personerna antar då ett fjolligt/mesigt/töntigt/ineffektivt uttryck. När yngre flickor får samma uppmaningar springer/slår/sparkar de som vanligt. De gör som de brukar eftersom de ju är flickor. Slutligen läxas de äldre ungdomarna upp för att deras tolkning av att göra något ”som en tjej” var en förolämpning mot tjejer.

Skärmavbild 2014-07-01 kl. 14.04.29

Grejen är att det inte var deras tolkning. Att göra något ”som en tjej” är ett allmänt vedertaget uttryck. Även om många inte håller med om hur det används så vet vi alla att när någon springer/sparkar/skriker/spelar brännboll som en tjej så gör personen det på ett svagt/mesigt/fjolligt sätt. Hen gör inte sitt bästa. När ungdomarna står framför regissören som ber dem göra något ”like a girl” så tolkar de uttalandet enligt samhällets stereotyper, de springer inte så som de själva anser att tjejer springer. De ifrågasätter inte regissörens utgångspunkter utan försöker göra som hen säger, eftersom det är så en förväntas jobba med en regissör. Om en regissör ber dig gå som en elefant kommer du förmodligen klampa fram och vagga från sida till sida för att detta är vårt samhälles gemensamma stereotyp av hur en elefant går, inte för att du personligen anser att de går på det viset. Därför förtjänar inte dessa ungdomar en uppläxning. De har gjort precis så som de blev tillsagda.

Always är ett företag som säljer mensskydd. Det framgår inte över huvud taget i denna reklamfilm. De försöker rida på feminismen och stärka sitt varumärke genom att säga sig jobba för att flickor och kvinnor ska få bättre självförtroende. Så nästa gång du går i affären och ska köpa bindor ska du känna att du och Always står på samma sida. Ni är vänner. Systrar i den feministiska kampen. Denna reklamstrategi har använts av flera andra företag, däribland Dove som startade Campaign for real Beauty som syftade till att ”vidga definitionen av och diskussionen om skönhet”. Företagen plockar upp en feministisk fråga – som att kvinnor har dåligt självförtroende eller att det anses förolämpande att förknippas med femininitet – och försöker framställa sig själva som the good guys.

I själva verket är det precis tvärtom. Själva kärnan av dilemmat här är att företag inte har moral. De spelar inte efter samma regler som enskilda personer. De vill inte ditt och mitt bästa, de vill sälja sina produkter och tjäna pengar. Always har en annan reklam riktad till tjejer i yngre tonåren där en får lära sig att det är bra att använda trosskydd varje dag. Bra för Always, för då får de sälja mer grejer. Dåligt för dig och din fitta eftersom den inte får luft och risken för svampinfektioner ökar. Hade Always verkligen varit på feminismens sida hade de kunnat jobba för att minska tabut som omger mens så att det inte ansågs äckligt och pinsamt med den naturliga blödande fittan. Men eftersom Always tjänar pengar på att vi skäms över vår mens och är rädda för att den ska synas, lukta, läcka, så är de inte intresserade av att bryta menstabut.

Always marknadsför också bindor med ”Odor-lock” som ”neutralizes odors all day”. Vi ska alltså springa, slåss och sparka som en tjej, men för allt i världen inte lukta som en.

När vi delar #likeagirl-filmen på sociala medier gör vi Always en enorm tjänst. Vi sprider deras reklam mycket längre än de någonsin hade kunnat göra själva, och till en mycket lägre kostnad. Tillsammans gör vi reklam för ett ganska sunkigt mensskyddsföretag (vars produkt bidrar till stora sopberg varje år till skillnad från menskoppen) medan företaget kan luta sig tillbaka och casha in vinsterna från den ökade försäljningen.

Kapitalismen och kapitalister som Always gynnar inte kvinnor och feminism. Kapitalister gynnar sig själva. Alltid. Även om de för tillfället tar upp en fråga som tangerar feminismen och som inte är riktigt lika svinig och kvinnoförnedrande som reklam brukar vara, behöver vi inte hjälpa dem tjäna mer pengar.

29 tankar om “Varför jag inte hurrar över #likeagirl

  1. Håller inte med om att videon ”läxar upp” enskilda personer. Tycka vad man vill om always som varumärke och hur genuina de är genom att ”rida på feminismen”, men rådande stereotyper uppmärksammas och ifrågasätts ju i videon, vilket är något positivt framförallt för de som kanske inte är särskilt insatta i feminism eller ens har reflekterat över strukturer, stereotyper och normer tidigare.

  2. Jag blir lite bedrövad över att ni hellre vill att Always inte använder sig av ”like a girl” -reklamen och att man inte ska dela/sprida ett feministiskt budskap, eftersom Always tjänar pengar på budskapet, än att de faktiskt sprider ett feministiskt budskap.
    Rätta mig om jag har fel, men är inläggets slutkläm att ”Eftersom Always tar upp en fråga som är viktig MEN har till syfte att öka bolagets vinst ska vi inte sprida det feministiska budskap de förmedlar”?
    Det låter i mina öron mer som ett större förakt mot kapitalismen än kärlek till feminismen. Det är synd att ni låter ert ställningstagande mot kapitalism trumfa feminismen, eftersom de inte står i motsatsförhållande till varandra.

    • Det jag är mest bekymrad över när det gäller folks delande av reklamfilmen är att det verkar göras helt okritiskt. Visst är det ett viktigt budskap, det håller jag med om. Om jag förstår din kommentar rätt menar du att det inte behöver finnas någon konflikt mellan kapitalism som ekonomiskt system och feminism som ideologi. Det finns många olika feminismer och vissa skulle hålla med dig. Jag menar att det visst finns en konflikt. Jag ser feminism som kampen för allas lika rättigheter och möjligheter, och detta är oförenligt med kapitalismen. Kapitalismen gynnar de rika på de fattigas bekostnad. Privata aktörer exploaterar arbetare och våra gemensamma naturresurser för att själva göra så stor vinst som möjligt. Kapitalism bygger på ojämlikhet. Som feminister måste vi ha med oss denna kritik av kapitalismen i vårt feministiska arbete, annars kommer vi inte komma långt i vår kamp.

  3. För min del är det upp till bevis för Always nu. Jag uppskattar alla initiativ som leder bort från den gamla vanliga sunkiga mensskyddsreklamen – oavsett syfte (naturligtvis vill vinstdrivande företag ytterst tjäna pengar). Visar det sig att detta bara är en parentes i deras marknadsförinshistoria kommer de att falla hårt i mina ögon – och förhoppningsvis även i andras.

  4. Bästa jag läst på ett tag. Folk sväljer reklamen med hull och hår. Särskilt om man drar feministkortet. Då kan man säga hur dumma saker som helst.

  5. Tack för att ni tar upp den här aspekten! Blir så himla trött på alla som delar filmen utan att för en sekund reflektera över vem avsändaren är

  6. Oj, det där höll jag inte med om (kanske lite om just Always i sig är ett märkbart obehagligare företag än de andra i bindeindustrin). Varje gång ett företag kan tjäna pengar på att göra något ”bra” istället för att bara sälja sina produkter uppmuntrar det även andra företag att ta efter. Något som förhoppningsvis leder till konkurrens att bete sig ”bra” som företag. Och även om den som är först (på ett längre tag) får orättvist mycket cred för sin insats så tycker jag fortfarande att det är bättre än alternativet att företag som gör ett försök med att kombinera vinstintresse med att göra nytta får skit för att de är så ”lömska”.

  7. Jag tycker inte filmen läxar upp ungdomarna utan mer tar en diskussion om när/vid vilken ålder uttrycket blev en förolämpning snarare än en instruktion. Det är bra, dom får själva reflektera en aning. Jag tror det kan ha satt igång en tankesnurra speciellt hos pojken som sa att han förolämpade tjejer men inte sin syster. Självklart vill Always tjäna pengar men jag föredrar ju att dom försöker göra det med ett bra budskap snarare än alla reklamer med blått mensblod och uppsugningsförmåga-_-

  8. Budskapet i den här reklamfilmen är att vi ska ifrågasätta normer och tänka på konsekvenserna av våra handlingar. Hur de påverkar vår omgivning och inte minst hur just den här normen påverkar unga tjejers självkänsla. Det är ett jättebra inlägg i debuten. Att det kommer från ”kapitalister” som du säger gör inte budskapet mindre viktigt eller att det inte förtjänar att lyftas. För oavsett om de tjänar mer pengar så kommer filmen att påverka många och knake få någon att tänka om innan man använder uttrycket ”som en tjej”. Är det då inte värt varenda krona? Sedan tycker jag att du kan fundera på vilka ambassadörer som gör något utan politiskt intresse eller kapitalistiskt. Frågan är vilka budkapa de framför. Låt oss inte gå in i en debatt om vilka som har rätt att göra bra saker när det finns alldeles för få företag som ens bryr sig om dessa frågor.

    Och att sedan påstå att människor inte tänker på vad de delar? Vad sjutton vet ni om det. Jag tror de allra flesta resonerar att budskapet väger högre än avsändarens vinstintresse oxh därför delar vi. För att alltid påminna oss om allas lika värde.

    • För kapitalister och företag kommer vinsten alltid, alltid före allt annat. Jag tycker inte alls att det är värt att sponsra det företaget med en massa pengar när de står för dåliga värderingar överlag? Engångsmensskydd som ska kastas = omiljövänligt, att ha blått låtsasblod = kvinnokroppsfrånvänt, osv.
      De vill ju att vi ska tycka att de är schyssta för att de ska få sälja mer. De skulle sympatisera med SD om majoriteten människor gjorde det, bara för att få sälja mer. Är det något jag tycker är värt att lägga pengar på? Nope.

  9. Jag anser att reklamen är helt fantastisk. De hade lika gärna valt att göra på något annat sätt, men valde istället att ta upp ett viktigt samhällskritisk budskap. Skulle gärna se mer av denna sorts reklam. iconicdetails inlägg tycker jag slår huvudet på spiken. Budskap framför avsändarens vinstintresse. Därför delade iaf jag klippet.

  10. Jag håller helt med den här texten och anser att kapitalism är oförenligt med feminism. Något som jag även tycker behöva lyftas är att reklamen kanske på ytan tycks ifrågasätta normer kring vad det innebär att göra något ”som en tjej” men samtidigt dikterar de själva hur de tycker att en tjej borde springa – ”som en vinnare”. Poängen går därför förlorad. Hade budskapet varit normkritiskt hade de sagt att en person kan springa på en himla massa olika sätt, det finns inte bara ett sätt att springa på. Håller även med om att de skiftar fokus från vad de faktiskt säljer för att det inte hade gått att kombinera med en feministisk retorik, det är ju liksom inte lika hett att snacka mens på tv eftersom det är äckligt. Då är det lättare att få folk att lyssna genom att säga att alla kan vara bäst och då i samma vända få in lite liberalism i stöten. Så poängen är att de kanske visserligen tror att de gör något bra men om det hade varit så att den här videon hade sänkt deras vinster så hade den säkerligen tagits bort, för som texten säger har företag ingen moral – bara vinstsyfte.

  11. Hej! Vad kul att det är så många som vill dela med sig av sina tankar! Det är precis en sån här diskussion som jag har saknat.

    Jag menar att vi inte kan koppla bort filmen från dess avsändare. Filmen sägs stärka unga tjejers självförtroende. Samtidigt har Always andra produkter och reklamfilmer, som den som länkas i inlägget, som bygger på idén att mens och flytningar är äckligt. Där bryter Always ner människors självförtroende och profiterar på det genom att sälja mer bindor.

    Vissa av kommentarerna här menar att det är bättre med reklamer som denna än den vanliga gamla sexistiska skiten. Jag håller naturligtvis med om att det är ett viktigt budskap och det är bättre att det sprids än ännu en porrig supersmal modell. Men bättre behöver inte betyda bra. Trots att det är en viktig tanke som förs fram så gör vi fortfarande reklam för ett sunkigt företag genom att dela filmen. Och när vi som feminister hyllar filmen utan att kritiskt granska avsändaren ger vi Always oförtjänta poäng för att vara feminister när de i första hand gjort filmen för att få uppmärksamhet och tjäna pengar. Så visst, det är bättre reklam än typ American Apparell men den förtjänar inte alla hyllningar.

    Iconicdetails skriver att vi påstår att människor inte tänker på vad de delar. Jag är ledsen om det framstod så! Det var inte så jag menade. Det jag menade med att människor delar filmen okritiskt var att jag inte någonstans har sett en kommentar om varför folk väljer att dela filmen trots att den gör reklam för Always. Kanske tycker folk att det är självklart och att poängen i filmen är viktigare än avsändaren. Då är det den tanken jag eftersöker.

    • Utan att bli för långrandig så håller jag med om att man ska vara kritisk. Man kan ifrågasätta väldigt mycket och ofta är det bara positivt. Men ibland känns det som att diskutioner blir till bara för att man vill hitta fel istället för att lyfta fram det positiva. Det finns baksidor av allt, inte allra minst vinstdrivna företag. Men med mentaliteten ”det är inte tillräckligt bra avsändare därför tänker jag inte uppmärksamma det positiva de gör”, tycker jag är lite oroväckande. Jag förstår om det var riktiga bad boys som typ vapenindustri eller liknande som står bakom. Men riktigt så är inte fallet.
      Går vi till grunden så är det ett företag som tillverkar produkter till kvinnor. Där anser jag alltså att det är vi som konsumerar som är skyldiga till miljöförstöringen som du tog upp, liksom existensen av företaget. Hade alla kvinnor velat ha menskoppar hade vi köpt det. Och varför skulle Always påstå att det är ”äckligt” med mens? Vi har i alla tider haft skydd för mens, nutidens skydd är bara lite mer utvecklat. Och att de håller tillbaka lukt anser inte jag vara ett kvinnoförtryck. Vi använder deo för svettlukt också, anser du att deoföretagen vill trycka ner kvinnor? För principen är densamma. Jag vill inte lukta svett eller mens om jag ska vara ärlig. Och det tror jag inte de flesta andra kvinnor vill heller.

      • Jo men detta behov skapas ju av företagen. Vi har ju matats med att vi inte ska lukta svett, att det är dåligt och äckligt, alltså vill ingen lukta svett. Samma med mens. Engångsprodukterna har framförts som smidiga, luktfria och så vidare, medan de i själva verket stänger in muttan och det luktar mer! Som sagt, företagen skapar behov för att sälja, inte för att vara snälla.

  12. Tycker det här inlägget är väldigt överanalyserat… Det enda dem vill komma med i budskapet är att göra något som en tjej, bör inte uppfattas som något negativt och kränkande utan borde uppfattas som något man gör som en person med starkt självförtroende och lika normalt som en kille, punkt slut! Ett företag i alla olika sorter gör allt för att tjäna pengar och alla har sina knep så som always har sina knep. Sen om man är dum nog att gå med trosbindor 24/7 så är det ens egna problem. Så dina argument om kapitalismen och miljöförstöring borde i så fall vara ett eget inlägg och borde riktas till i så fall ALLA företag som har olika produkter att sälja istället för att få detta klipp låta som något negativt, tänk t.ex. vad detta klipp kan få folk att tänka om i länder där kvinnor är extremt diskriminerade och nedtryckta, såklart så får det inte männen att tänka om på en gång men det kan vara en början . Budskapet här är otroligt viktigt och fint och borde fortsättas spridas!

  13. Vägen till Cannes » Arkiv » Varför #likeagirl gör samhället en tjänst.

  14. Bara för att vinstintresset är det centrala när det kommer till företag och deras handlingar anser jag inte att det automatiskt är förkastligt för det. Bidrar dem med något positivt – i det här fallet en tankeställare som når ut till många – struntar jag fullständigt i deras egentliga motiv då det är helt irrelevant. Metoden uppskattas och gör gott och det är huvudsaken!

    Och att man inte vill lukta mens är väl inte så konstigt. Vi vill helst inte lukta svett heller, innebär det att företagen har lurat i oss behovet att inte lukta människa också?

  15. Always är inte din feministiska kompis | HEJ BLEKK!

  16. Jättebra inlägg! Håller verkligen med om att bättre inte behöver betyda bra, och en är inte gnällig/tråkig/irrelevant för att en påpekar det. 🙂

  17. Det här med Always och #likeagirl

  18. Visst har reklam makt, men den är tydligt begränsad. Om jag gick och köpte allt jag ser på reklam varje dag skulle jag inte hinna med något annat. Kvinnor är tänkande människor. Det verkar ha glömts bort i detta inlägg. Det går att ha flera tankar i huvudet samtidigt. Det går bra att tycka att en reklamfilm är bra, rolig etc utan att helt okritiskt köpa varan. Jag gillar reklamen, men jag gillar inte Always bindor för de är obekväma. Som den tänkande människa jag är förstår jag att de kommer kännas obekväma även efter reklamfilmen. Jag älskar JC reklamen med Erika Linder, men jag äger inte ett par jeans. De kvinnor som redan köper dessa märken fortsätter nog som vanligt, för att de är nöjda med märket. Men en bra reklamfilm gör inte alla kvinnor till okritiska konsumenter som köper allt som riktas till dem.

    • Fast det handlar ju inte bara om konsumtion. Så fort denna videon sprids så får företaget gratis reklam, och de kan få en image som ett ”snällt” företag. Men till syvende och sist så vill de bara tjäna pengar. Ska vi verkligen svälja betet med hull och hår? Det vill säga, dela en video som ett företag har en enbart vinstökande tanke bakom bara för att de har paketerat den fint?

  19. Jag håller helt med dig i din analys, och tycker du skriver bra och förklarar på ett enkelt sätt.
    Kan vi använda kapitalismen som verktyg för att få fram ”vårt” (dvs oavsett vilket budskap vi har) budskap? Kan vi använda oss av systemet som det är, men ändå bekämpa systemet på annat håll? Jag är ändå positivt inställd till reklamen och dess budskap, och hoppas att det påverkar i rätt riktning, trots att jag är antikapitalist.
    Så ja, jag kommer att sprida deras video men också din text, så att de som är intresserade av djupare analys kan ta till sig din text.

    • Hej! Ja, jag tänker också att det är mycket bättre att länka till en kritisk text samtidigt som filmen. Det är ju just det okommenterade hyllandet som jag kritiserar. Huruvida det går att arbeta inom systemet för att bekämpa det är en spännande fråga. En vanlig kommentar om reklamens makt är något i stil med ”Jag är inte så dum att jag köper varan bara för att jag sett reklamen. Jag kan tänka själv”. Problemet är att reklamen påverkar oss på ett undermedvetet plan. Företag hade ju inte fortsatt göra reklam av det här typen om det inte lönade sig för dem. Så om vi delar filmen så hjälper vi alltid till att göra reklam för Always. Om det sedan är värt det för att budskapet är så viktigt, det är en annan fråga. Hej Blekk har skrivit ett inlägg om reklamens makt och #likeagirl. http://hej.blekk.se/2014/07/10/always-ar-inte-din-feministiska-kompis/

  20. Jag håller med om att Always inte är ett företag som bara arbetar för feminism utan snarare always arbetar för Always.

    Däremot håller jag inte med om det är något fel på videon i sig. OK, Always är ett företag som vill tjäna pengar genom att få folk att använda mer trosskydd osv, men de är också ett företag vars reklamer ses av många människor. För mig är själva reklamen väldigt bra. Det regissören ville var att de först skulle springa stereotypiskt som en tjej för att sedan få dem att få en tankeställare: Är det verkligen en bra stereotyp på uttrycket ”like a girl”? Nej, det är ingen bra stereotyp och det är ju bra att många människor får se en sådan video och få en tankeställare.

    Att stora företag vill bli större och vill tjäna ännu mer pengar är ju vad som är fel med den ekonomiska delen av vårt samhälle, men att en del företag faktiskt använder den röst de har för att samtidigt som de gör en reklam som de tjänar på ger ett bra budskap tycker jag inte är fel. Om de enbart gjorde de för att tjäna pengar eller inte spelar för mig ingen roll eftersom budskapet är bra och jag gärna vill att många ser det och att det väcker en liten tankeställare hos några.

    Intressant blogg förresten! Gillar vad du skriver 🙂

Lämna en kommentar