Kärleken till en menskopp!

För snart 2 år sedan kom den in i mitt liv. Menskoppen. Och jävlar i min lilla låda, det var som en revolution!

Ett underverk gjort i silikon.

För mig har det varit helt ofattbart att jag inte har känt till menskoppen sen jag började få mens ungefär. Alltså den är:

  • Skonsam mot slidan (den absorberar ju inte, utan den samlar bara upp blodet)
  • Bra för miljön (en menskopp kan användas i 5-10 år)
  • Bra för ekonomin (en menskopp kostar kanske 300 kr)
  • Och den gör att jag nästan helt glömmer att jag har mens.

Jag är inte och har aldrig varit något fan av att ha mens. Det gör ont. Det är dyrt med bindor och oftast har jag varit orolig för att blöda igenom. Tampong har aldrig funkat för mig, mina sköra slemhinnor har liksom pajat av en absorberande tampong. 

Menskoppen hade jag spanat på ett bra tag men varit för skraj för att testa. Tänkte att den skulle kännas, vara svår att ta ut och att bindor ändå var rätt ok. Men så var jag ute i stallet och min ridkompis Kristin skulle bada efter att vi hade ridit. Jag fick avstå för att jag hade mens och bindor funkar ju inte att bada med. Kristin hade också mens och berättade för mig om menskoppen. Det var dags att köpa en för mig.

Jag beställde min menskopp från nätet och valde storlek M som passat mig perfekt (under 30, inga vaginalfödslar). Jag tror jag gick och laddade rätt många veckor innan jag vågade prova den. Allra mest var jag rädd för att jag aldrig skulle få ut den. En annan grej som oroade mig var att jag skulle spilla blod lite här och där när jag tömde den. Dessa grejer har inte hänt hittills.

Första gången jag provade sätta in den så kändes det som att den aldrig skulle gå att ta ut. Fick lite lätt panik. Tänkte att jag måste åka in till gynakuten och be dem fiska ut kopp-jävlen. Jag hade svårt att få grepp om den, för den lilla piggen som sitter nertill hade jag klippt lite kortare för att den inte skulle skava. Så ska man göra, och det går att få ut den. Det handlar bara om att trycka lite på ena sidan så släpper vakuumet och det går enkelt att få ut den.

Och den här grejen om att jag skulle spilla blod överallt. Vette fan var jag fick den ifrån. Jag tar ut menskoppen på toaletten. Jag häller ut blodet i toaletten. Jag tvättar den i handfatet. Det finns inte så många ytor att spilla blod på. Enda minuset är väl att det kan bli en blodfläck kvar i toaletten som gör att jag måste använda toaborsten lite. Alltså ni märker, ett helt meningslöst minus.

På tal om minus, låt oss jämföra menskoppens för- och nackdelar:  

+ med menskopp:

  • Snäll mot fittan
  • Ekonomiskt
  • Miljösmart
  • Jag lär känna min slida och hur den känns inuti
  • Jag glömmer att jag har mens
  • Den kan sitta inne i slidan i många timmar utan att jag blir sjuk av det (hej då rädsla för tampongsjukor)

– med menskopp

  • Det kan svida lite när jag tar ut den om mina slemhinnor är sköra, men sen kom jag på att jag ska vika ihop den även när jag tar ut den och vips så funkar det utmärkt. Det går även att sätta lite glidmedel vid slidmynningen innan jag för in/tar ut koppen.
  • Jag kan glömma att jag har mens så mycket att det går över 12 timmar innan jag kommer ihåg att tömma den.
  • ?

Kära fittpersoner – testa en menskopp. Alla kanske inte kommer att älska den. Någon kanske kommer att få den på sned. Någon kanske kommer bli frälst direkt och någon annan måste testa flera gånger innan det känns bra.Men det är så jävla värt och det är helt galet att menskoppen inte sitter i fler menstruerande fittor. 

Det finns så mycket att säga om menskoppen, det ryms inte här. Jag ska ta och göra en sommarföjetång – Johannas menskoppsskola. Kommer inom kort på fitt for fight!

8 tankar om “Kärleken till en menskopp!

  1. Varje gång jag går förbi Gryningen så tänker jag att just i dag, precis nu, så ska jag gå in och köpa en menskopp. Men det blir aldrig så, jag får beslutsångest (storlek, märke, ???). Men nu kanske det är dags. Hmmm…

    • Vi röstar på att det är dags! Det är verkligen värt att testa, och tack och lov är den ju inte så galet dyr heller så funkar det inte för dig är skadan inte så stor i plånboken.

      • Det blir ju definitivt billigare i längden också, och så slipper man riva sönder fittan när man ska stoppa in och dra ut tampongerna. Alltså, ju mer jag tänker på det, desto mer logiskt och rätt känns det. 😀

  2. Leva med vestibulit och njuta av sex | fitt for fight

  3. Känner man av på något vis när den behöver tömmas? Med tampong så kan man ju känna på något vis att det börjar bli lite blött, eller sådär. Att snöret är rött ända nere där det sticker ut, så att säga. Hur är det med menskopp, rinner det liksom över i så fall eller vad?

    Känner mig tyvärr lite tveksam fortfarande. Skulle säkerligen tappa bort den och glömma den lite här och var.

    • Jo, visst kan man känna av om det är dags att tömma, men jag brukar tömma en gång på morgonen och en gång innan jag går och lägger mig på kvällen. Sällan jag behöver tömma under dagen, men det händer. Beror väl lite på blödningsmängd och vilken storlek på kopp du använder. Jag har två storlekar, en för mensens första dagar och en mindre för skvättarna därefter. Bara att prova sig fram! /Emma för fff

Lämna en kommentar