En knöl i fittan?! (del 1)

Vi presenterar ett gästinlägg från Peaches, ett viktigt men också obehagligt sådant. För vem blir inte orolig av att vakna upp med en knöl i fittan?!

I januari 2010 upptäckte jag plötsligt en knöl i fittan, strax bredvid slidöppningen. Knölen var till storleken ungefär som en halv pingisboll, kanske något mindre, och täckte till viss del öppningen. Den gjorde inte ont och kändes inte obehaglig på något sätt, men det såg konstigt ut och givetvis blir man lite oroad då det mitt i allt dyker upp konstiga knölar på kroppen. Jag ringde hälsocentralen och fick tid hos en allmänläkare, som förstås inte hade någon susning om vad det kunde vara. Han frågade mig om jag möjligen skadat mig på något sätt, ramlat mot något eller på något annat sätt gjort mig illa. Jag funderade lite och kom på att jag någon dag tidigare hade haft lite ont då trosorna varit lite knöliga under min postrunda (jag jobbade som cykelbrevbärare då och cyklade 3-4 timmar om dagen). Läkaren tyckte att det kanske helt enkelt var en irritation på grund av det, och sade lite skämtsamt att jag fått ”en fläskläpp”. Tyckte då att det var ett ganska kul skämt, men så här i backspegeln tycker jag att han var en jävla idiot. Fick inte heller någon remiss till gyn.

Flera månader gick, knölen blev inte mindre, och till slut ringde jag till hälsocentralen igen och fick den här gången tid till en kvinnlig allmänläkare. Hon undersökte mig, sade att hon förstås inte har någon större kunskap i gynekologiska frågor, och remitterade mig till gyn för vidare utredning. Väl på gyn konstaterade läkaren snabbt att det rörde sig om bartolinit, och att jag skulle opereras. Vad bartolinit är fick jag i princip ingen information om, utan det fick jag googla fram själv.

Bartholins körtlar är ett par små körtlar som sitter längst ner i de yttre blygdläpparna, strax intill slidmynningen. De producerar sekret, i liten mängd, för att hålla slidöppningen smidig och fukta den vid upphetsning (större delen av fittsaften kommer dock från det inre av slidan). Bartolinit är då en liten cysta bildas i körteln till följd av att den blivit inflammerad eller på något annat vis ”igenproppad” och sekretet inte kan komma ut. Enligt Wikipedia får man då ”en ömmande böld”, inflammationen ”beror vanligtvis på bakterieinfektioner, men kan även bero på virus, och går oftast över efter medicinering” men ”i undantagsfall får man med ett litet ingrepp öppna bölden”. Inget av det här stämde på mig, jag hade inte ont, det var ingen bakterie eller virus som låg bakom cystan och det var heller inget ”litet ingrepp” som krävdes för att ta bort cystan. Wikipedia är förstås kanske inte det första man ska konsultera vid sjukdomsfall, men det fanns verkligen så gott som ingen information alls på nätet!

   

Inte heller fick jag desto mer information från barnmorskan som jag träffade inför operationen. Istället skrämde hon bara upp mig genom att säga att jag kommer att ha JÄTTEONT efter operationen, och råda mig att börja smörja fittan med olja för att den inte ska torka ut. Trots att barnmorskan menade på att bartolinit inte alls är något ovanligt hade de inget informationsblad om det på gynpolikliniken utan jag fick istället med mig ett häfte som berättade om hur man ska förbereda sig inför en abort.

Inför själva operationen var jag då förstås helt skräckslagen, började storgråta då jag pratade med anestesiläkaren och mådde extremt dåligt då jag vaknade. Och hade fruktansvärt, helvetiskt ont. Jag spydde, jag var skakig, jag började gråta då jag var på toaletten och såg den enorma mängd blod som kom ur mig. Det här ska vara ett så kallat dagingrepp, då man får gå hem från sjukhuset redan samma dag efter att snurrigheten efter anestesin släppt, men jag mådde så extremt dåligt ännu på kvällen att jag var tvungen att bli kvar på sjukhuset över natten. Hela tiden hade jag så ont att jag inte kunde fatta att man kunde ha så ont i fittan, trots att jag var fullproppad med smärtstillande. Flera gånger under dagen blev sköterskorna tvungna att ge mig smärtstillande intravenöst då tabletterna inte hjälpte.

Morgonen efter fick jag vänta på ronden innan jag kunde få gå hem. En sköterska kom in tillsammans med de två gynekologerna som utfört operationen. Läkarna gav ingen ytterligare information eller några förhållningsorder, utan sade bara hur mycket smärtstillande jag skulle ta. Den ena läkaren sade ingenting alls utan höll sig mer i bakgrunden, medan den andra läkaren gav ett otroligt drygt och otrevligt intryck. Då sköterskan frågade om det blir aktuellt med återbesök fnös han och sade ”det är spartider nu!”. Efter att läkarna gått vidare sade sköterskan till mig att jag ska hålla såret rent, och sedan blev jag utskriven. Jag fick inte veta hur många gånger om dagen det var meningen att jag skulle tvätta mig, jag fick inte veta hur lång läkningstiden var, jag fick inga förhållningsorder gällande eventuella samlag, jag fick faktiskt inte veta någonting alls!

Fortsättning följer…

6 tankar om “En knöl i fittan?! (del 1)

    • Jo Tanja, du har rätt att vestibulitsmärtan känns vid körtlarnas mynning men det är ingen inflammation, namnet till trots. Ändelsen -it brukar ju annars stå för just inflammation. För info kolla här och här men se upp för vissa förgivettaganden vad gäller kön, kropp och sexualitet som är av mer kulturell och social karaktär än rent medicinska och belagda påståenden. Kram

      • Jag har egentligen koll, lovar, jag skrev ett exjobb om vestibulit. Jag uttryckte mig däremot klumpigt, menade irritation och förmodligen tidigare inflammation. Även om vestibulit i sig inte är en inflammatorisk process så är en av de enligt vad man tror mer sannolika orsaker till vestibulit en längre inflammatorisk process.

  1. Jag har haft en precis likadan knöl, som jag fick när jag gick på högstadiet.. Opererade två gånger, först tömde dom den bara på vätskan som var inuti. Så den försvann typ. Men sen fylldes den igen efter nåt år så då fick jag operera igen men dom valde att inte sy ihop där dom öppnade, så att det inte skulle kunna fyllas igen.. så nu har jag ett litet hål i ena blygdläppen.. Jag har egentligen inte funderat så mycket över det, och nu är det så länge sen, men precis som du så har jag aldrig fått reda på vad det var för nåt! Och det känns ju ganska sjukt. Vet inte om jag ens frågade så mycket, men du som ändå har frågat borde ju få svar om vad du ska göra efter operationen!

    • Ja, det är intressant hur fittan tycks vara en otroligt oviktig kroppsdel i sjukvården. Sett Uppdrag granskning om förlossningsskador…? Finns på SVT Play. Jag hann inte se färdigt hela igår men jädrar i mig vad jag var förbannad. Höll på att börja gråta när ung tjej sitter och berättar hur hon inte kan ha barnen på magen när de leker eftersom det då är risk att hon bajsar på sig pga sfinkterrupturen som hon fick under sin förlossning. Och hon fick inte heller veta NÅGOT ALLS om vad det egentligen var som hade hänt henne.

  2. Hej! Är så tacksam över att du delade med dig av detta. Jag har efter en extremt svår skilsmässa lyckats ta mig upp även om vi har lång väg kvar att gå. (exet har Borderline) Men det jag skulle komma till att när allt såg som mörkast ut träffade jag en alldeles underbar tjej och vi älskar varandra och har det jättefint tillsammans..men… hon har en svullnad som hon nämde i början när vi blev intima =) precis som på bilden och som du beskriver och undrade om det var ngt jag hade ont av el så. Hon sa att hon inte hade ont av den och att hon liksom inte kommit sig för att kolla upp den… det är bara det att jag vågade inte säga ngt och jag vet inte hur jag ska säga det på ett bra sätt… jag vill liksom inte att hon tar illa vid sig el så… jättekänsligt liksom… den är ganska stor och vid sidan av ja ”läppen el ja 😉 hur skulle ni göra ? el vad tycker du att man ska göra… detta hämmar mig ganska mkt och gör mig lite illa till mods.

    mkt tacksam för svar ”nytt ljus”

Lämna en kommentar