Hur fan gick det här till?

Hej!

Tack för er fantastiska blogg!

Jag läste precis en artikel om att Pernilla Stafeldt som skrev Kärlekboken ska ge ut en ny bok. Det verkar inte ha gått så bra denna gången heller. Boken ska skickas ut till alla tredjeklassare i landet. Det är en bok som vill främja tolerans. Och av bilden i artikeln, som jag antar är med i boken, är det tydligt vilka som ska tolerera vilka. ”Vi (bild på tre blonda barn) + Ni (bild på tre brunhåriga barn) + Dom (bild på tre svarta, svarthåriga barn) = Vi” står det. Ibland blir jag så trött.
/Tove

Vi fick ett mail från Tove som hade hittat ett pressmeddelande om Pernilla Stafelts nya bok, som ska delas ut till alla tredjeklassare i landet. Pernilla Stafelt är författaren bakom Kärlekboken,där fittan presenteras som en tofs med hål som snoppen passar bra i.
(Jag kräks ganska mycket i munnen av denna beskrivning).

Och det här är ju egentligen inte direkt fittigt men det är så galet att vi bara måste lägga ut det. Den skapar så väldigt många frågor i mitt huvud. Hur gick det här till? Fanns det ingen på förlaget som kunde upptäckt det? Eller är någon slags välvilja för stor och kunskaperna för låga? Vem riktar sig boken till? Kommer den att endast delas ut till vithudade blonda barn i årskurs 3? Vem ges makten att vara ”vi”, att tolerera och förstå att även ”ni” och ”dom” är lika värda? Varför inte använda sig av någon person med normkritiska kunskaper som kunde ge sin synpunkt på bilden innan den gavs ut? Hur ser resten av boken ut? Hur fan kunde det bli såhär?

Vi på fitt for fight kommer att ta kontakt med de PR-ansvariga på förlaget för att ställa några frågor. Vi återkommer med svar! Gör det ni med. Kontaktuppgifter finns på den här länken.

10 tankar om “Hur fan gick det här till?

  1. Tänker de dela ut den till tredjeklassarna på min skola i Hammarkullen, tro? Eller i Tensta? Eller Rosengård. Antalet blonda barn i min sjätteklass at the moment: 0 av 30. Just saying.

  2. Ja, det var väldigt konstigt faktiskt, för det måste ju finnas en del tanke bakom en bok som får publiceras för att användas i skolan, och hur tänkte hon då? Typ: undra hur jag ska beskriva mannens kön, jo jag vet, jag säger snopp, för det låter neutralt, och kvinnans då.. jo, jag säger.. TOFS!

  3. Jag skrev ett surt mejl till dem och fick det här något undanglidande svaret:

    Hej Johan – tack för ditt mail!

    Vi har fått flera reaktioner som tyder på att den illustration ur ”Vem är du? En bok om tolerans” som funnits i ett pressmeddelande om boken kan misstolkas när den tas ur sitt sammanhang. Eftersom vi inte vill att den diskussionen ska överskugga bokens övergripande viktiga budskap har vi valt att lyfta bort bilden som illustration när den är frikopplad från boken.

    Pernilla Stalfelt själv kommenterar reaktionerna så här: ”Bokens budskap representerar något mycket större än bara människors hudfärg. Det blir olyckligtvis inte tydligt när illustrationen rycks ur sitt sammanhang. Vem är du? En bok om tolerans är skriven för barn och uppmärksammar intolerans i många olika situationer – mellan grannar, bordsgrannar, gamla, unga och bästa kompisar. Min förhoppning är att den ska väcka tankar hos barnen och leda till en diskussion i klassrummen som främjar tolerans på alla plan”.

    Bästa hälsningar,

    Karl Thorson, PR-ansvarig

    • Mäh, som jag misstänkte. Istället för att kanske svara på själva frågan (min var hur har ni resonerat kring att använda er av toleranspedagogik?) så får en nå standardsvar som undviker kritik överhuvudtaget. Jag tänker svara med att jag inte är nöjd med svaret!
      /fff-erica

  4. Skulle vara underbart om det här inlägget fanns som Twinglylänk på deras sida!
    Jag har också mailat dem och ska prata med lite kontakter knutna till Rabén & Sjögren. Tvivlar på att de kan göra så mycket men det skadar ju inte att fråga. Ta alla chanser.

    Åh jag gråter över världen.

    • ja, underskatta inte vad påverkan kan göra. Även om inget kan stoppa denna bok (eller?) så kanske det sår ett frö eller en skog tills nästa gång det blir dags!

Lämna en kommentar