Att prata fitta

Jag fullkomligt älskar Eve Enslers text ”Vagina”. Och jag fullkomligt älskar den känsla jag får av att få prata fittor.

När jag började i studiecirkeln Fittan i fokus var det allra häftigaste att jag fick sitta i timmar med personer och det enda vi pratade om var fittor och fitt-relaterade ämnen. En av de första gångerna vi träffades minns jag att någon av oss hade suttit och läst typ fittfakta på t-banan och känt sig lite generad över det. Liksom försökt att dölja skriften bakom en metro. Jag själv hade svårt att berätta för kollegor om studiecirkeln eftersom namnet kändes så explicit och första gången jag skrev ut ”fittan i fokus” på facebook kändes det nästan lite rebelliskt.

En av de häftigaste grejerna med min Fittan i fokus-grupp har varit att så totalt få fokusera på just fitta, och att få göra det ihop med de skarpaste brudarna jag vet.

Det tog länge innan jag visste andra saker om mina gruppmedlemmar, typ sånt där man annars alltid frågar om först. Ålder. Jobb. Familj. Fritidssysselsättning. Bostad. Däremot fick jag snabbt veta saker om deras fittor och kroppar och deras tankar i relation till kropp och sexualitet. Vi pratade menskopp, gränssättning, vulvasmärtor och gjorde klitorisskänklar i zernitlera.   

Idag har jag inga gränser alls för att prata fitta och det är grymt. Det är precis som Eve Ensler skriver. När jag väl har börjat säga det så är jag nästan rädd för att sluta. Som att jag riskerar att tappa ordet om jag slutar. Ordet som äntligen har blivit mitt. Kroppsdelen som jag helt dyrkar.  

Ibland möts jag av reaktioner som ”att du ska då alltid prata snusk” eller ”är sex det enda du tänker på”. Och vafan, det är ju inget fel på varken snusk eller att vara sexfixerad men för mig är det så jävla mycket större än så och kommentarer i den stilen känns liksom nedvärderande. Fittan kan absolut vara sexuell och snuskig och fläkig, men den är kopplad till så mycket osynliggörande och makt och förtryck att det är större än att jag är en snusktant.

När jag blir rädd för att jag är för grov i käften så försöker jag verkligen peppa mig själv att aldrig någonsin sluta. Och då är det en jävla tur för mig att Fittan i fokus-gruppen finns, och fitt for fight för här är jag bara helt jävla normal.

2 tankar om “Att prata fitta

  1. Jag tycker att den här bloggen är så gruvligt bra! Jag blev helt lycklig när jag hittade den, och nu försöker jag sprida den till alla jag känner. Mest skruvar de på sig lite obekvämt när jag glatt säger ”jomenalltså den handlar om fittor! Det är ju helt fantastiskt!”.
    Jag funderar på varför det ska kallas snusk bara för man pratar fitta! Och så just sexualiseringen, visst är det grymt med sex, men fittan är ju inte alltid i ”sex-mode”. Jag gillar att det finns kulturella, politiska och vetenskapliga inlägg om fittan här, där det inte bara blir ett vått-sexhål.
    Blandningen är skön. Tack för härlig pirrig berikande läsning!

    • Åh tack, vi blir så glada att vi hoppar och jublar! Sprid oss överallt och till alla, och kom gärna med egna inlägg också.

      Och visst är det frustrerande att bli förminskad till att bara prata ”snusk” – det är så jag känner det, att jag liksom ska skämmas för att jag pratar fitta och att det är ett sätt att förminska mig. Pust!

Lämna en kommentar