Fem tips för att undvika våldtäkt

Den här fantastiska affischen såg jag i Göteborg i helgen. Min första tanke när jag såg rubriken var ”suck, ännu en lista som kommer tipsa mig om att inte gå själv på natten, inte ha kort kjol, alltid ha nycklar i handen när jag går ute osv” men tji fick jag! Denna underbara affisch riktar sig till förövare, i samma anda som Slutwalks tips.

Hurra och tack säger jag!

(vet tyvärr inte vem/vilka som står bakom affischen)

49 tankar om “Fem tips för att undvika våldtäkt

  1. Lady Dahmer la upp en liknade på hennes blogg för några månader sedan. Jag blev skitglad för annars är det alltid vi som ska ändra på oss.

  2. Uppfriskande med ett annat perspektiv!

    Det var min första tanke – men tyvärr så är det ju inte bara bredaxlade män (synes på bilden?) som begår sexuella övergrepp, utan det förekommer i alla möjliga kombinationer..

    Inte för att det var en dålig afisch för det – men det finns fler än två perspektiv på en oändligt komplex fråga!

    • Det finns förstås en massa perspektiv på den här frågan, men nu tycker jag att vi ska glädja oss åt att vi får se två perspektiv på den istället för bara ett! Någonstans måste man börja.

  3. @niklas:
    Affischen riktar sig till förövare, det framgår av punkt 1 och 5. Däremot kan i alla fall inte jag utläsa av den att den riktar sig till just manliga förövare. Hur ser du det?

    • Att affischen riktar sig till förövare var det ingen tvekan om – jag tycker att den var smart och bra!
      Att personen på bilden har breda axlar, kort hår och bär en vit t-shirt säger nödvändigtvis ingenting om Hen har en Kuk eller en Fitta, det har du rätt i.

  4. För övrigt, att tipsa någon att ha nycklar i handen när man går hem är ett väldigt korkat tips. En nyckel i hand gör mer skada på den som håller i nyckeln än den som får nyckeln på sig.

    För övrigt, väldigt najsig affisch.

  5. Fem tips för att undvika våldtäkt « vanavoordning

  6. Vi är så sjukt glada och stolta över alla läsare som hittat oss genom detta inlägg att orden nästan står still i oss. Förhoppningsvis kan vi också hitta den/de som ligger bakom affischen, för cred till dem på alla sätt och vis!

  7. Fin och vettig affisch, men nu skulle jag vilja fråga en annan grej. Varför kallar sig väldigt många feminister ofta saker som anspelar på fitta, slyna, vulva osv osv? Alltså det är inget fel i det, jag är bara nyfiken. Samtidigt som man absolut inte får använda dom orden i närheten av en feminist så vill feministerna själva leka med just dom förbjudna orden?

    • Är det inte för att det just är väldigt ”in your face” när det kanske inte borde behöva vara det? Många uppfattar ju (utifrån vad jag märkt åtminstone) ”kuk” inte fullt lika vulgärt som t.ex. ”fitta”. En del vågar ju inte ens använda ett ord för sin fitta, och så borde det ju inte vara. Kanske något i den stilen?

      • Men då och då när man vill använda ett kraftuttryck och drar till med FITTA! (jag är kille) så kan det bli problem. Så jag kör på KUK! eller alternativt JÄVLA KUKJÄVEL istället när jag är bland dom och FITTA bland andra snubbar. Därför blir jag så nyfiken när feministerna själva gärna kör med FITTA. Får vi också säga det nu?

      • Vi ställer oss frågande och motsättande till att en både använder kuk eller fitta som ett skällsord/svärord och något som skall belysa något negativt (såsom du skriver ”jävla kukjävel”), jag tänker mig att en kan få fram de känslor som önskas utan att använda könsord av något slag. Fitta (och kuk) anser vi är något positivt, oavsett om en pratar det i fakta, politik eller sex, och är något som alla oavsett kön eller politisk/ideologisk bakgrund kan använda sig av. Ordet i sig kan alltså alla använda tycker vi, men det blir ju en väldig skillnad i hur en använder det (i tonläge, i olika situationer, vad en vill säga med ordet etc.). Gillar du att använda fitta för att prata om det underbara könsorganet fitta, do it. Men använder du fitta för att snacka nedlåtande eller svärande, don’t. För övrigt så undrar jag vilka ”dom”, ”vi” och ”feministerna” du pratar om är?

    • Jag hajar nog inte helt kopplingen mellan denna affisch och debattartikeln i DN som du refererar till, men min enda tanke utifrån din kommentar är att jag inte tror att alla enormt många tipslistor över hur kvinnor ska undvika att bli våldtagna har någon bevisad effekt, och för mig är denna affisch ett sätt att vända perspektiv och synliggöra förövarens del i det sexuella våldet – att förövaren finns och inte är någon diffus figur som bara ”råkar” våldta. Förövarens ansvar. Jag har ingen tanke på att det ska vara en terapiform för oss (vet inte vilka du menar med ”oss” i och för sig).

      • Vad tror du har mest hjälpt mig att slippa bli misshandlad trots att jag tillhör den kategori som oftast blir misshandlad?
        a) Affischer som sade åt kriminella/fulla idioter det är elakt att slåss?
        b) Politiska satsningar på värdegrund (attityder)
        c) Politiska satsningar på självkänsla (empowerment)
        d) Mina egna beslut att minska riskerna?
        e) Flera års träning i asiatisk kampsport?

      • Svårt för mig att gissa. Om jag skulle leka med tanken att det bästa är att kvinnor är riskmedvetna & ska undvika ”våldtäktsrisker”, så fastnar jag alltid i tanken HUR? Eftersom det absolut vanligaste är att förövaren är en bekant man & att händelsen sker inomhus ser jag att det enda riskmedvetenheten jag kan anamma är att aldrig vistas själv med män jag känner, och det verkar liksom inte logiskt + att risken för att jag ses som manshatare/pekar ut alla kukbärande personer blir mycket stor. Så i min värld känns tipslistor till kvinnor om hur undvika som en orimlig lösning på samhällsproblemet sexuellt våld.

    • Att medverka till att förändra människors attityder är det enda möjliga sättet att komma åt problemet. En våldtäkt börjar i förövarens tanke.

  8. Jag tycker om affischen, fin idé. Jag ogillar däremot ordvalet ”den riktar sig till förövare” i inlägget. Jag tycker den riktar sig till mig som man, och jag är inte automatiskt en förövare trots att jag har potentialet i mig.

    Hälsningar, Thomas, potentiell förövare.

  9. Amen kom igen!? Är det inte lite småaktigt att det alltid ska komma en kommentar om att det minsann förekommer våld mot män eller inom samkönade relationer också? Självklart är inte feminister som debatterar om mäns våld mot kvinnor FÖR andra typer av våld inom relationer men i våldtäktsstatistiken är helt klart män överrepresenterade som förövare så så jävla komplex tycker jag inte frågan är. Skulle man valt en kvinna istället på den här bilden bara för att kvinnor står för en minimal del av våldtäkter? Låt oss feminister och antivåldsförespråkare stå tillsammans istället för att ägna tid åt att anmärka på varandras sätt att engagera oss! Niklas, det vore så mycket mer stärkande för kampen mot mäns våld mot kvinnor om du bara skrev något peppande som kommentar till en sån här lysande affisch istället för att ta illa vid dig. Ingen tycker att våldtäkter mot män är bra! Det är inte den typen av jämställdhet vi är ute efter!

    • Det är trist att du väljer att skapa ett ”oss feminister och antivåldsförespråkare”-scenario som om jag varken vore feminist eller antivåldsförespråkare för att jag inte rent instinktivt tycker exakt som alla andra, men ändå gör ett uppriktigt försök att lägga fram en tanke på ett sensibelt sätt och samtidigt uttrycka mitt stöd till affischens idé. Att bemötas av aggresivitet, svärord, alienering och dumförklarande känns ju däremot inte helt schysst om jag ska vara ärlig. I slutändan så hoppas jag att vi drar i rätt riktning mot att förhindra mäns våld mot kvinnor. Det är en fråga viktig nog att ta upp i sig. Allt väl.

      • Förlåt. Men jag menade faktiskt att du inkluderades i ”oss”.
        Jag blir bara så trött på att män ofta kommer med motargument som att män också blir slagna i relationer, att män också blir våldtagna eller att det finns orimliga kroppsideal även för män etc. Vad är grejen med detta? Nu behöver ju inte du stå till svars för alla dessa åsikter, men det skulle vara intressant att höra din åsikt. Blir du kränkt av att det är en man på affischen? Jag tycker det känns så missunnsamt att inte kunna erkänna att kvinnor i större utsträckning är drabbade av sexuella övergrepp och kränkningar, utan istället bemöta det med ”vi män har minsann det också jobbigt”. Jag vill tro att genom att bekämpa könsmaktsordningen, kapitalismen, kommersialismen, militarismen etc så kommer även våldet mot män att minska. Men som en del i den kampen ser jag en poäng i att uppmärksamma kvinnors underordning. Men som sagt: Det var onödigt att ryta till som jag gjorde. Mycket intressantare att ha en vänlig diskussion. Hoppas att du svarar!

    • Jag håller med. Det är tyvärr ganska symptomatiskt. Så fort det kommer upp en punkt på debattlistan som är lite ny, kanske lite avvikande, så ska den krossas med motargument – av dem som kanske skulle kunna vinna mest på att det förs in lite nya fräscha argument i debatten!
      Jag förstår inte.
      ”Feminister” slår argument i huvudet på ”rödstrumpor”.
      Vinsten är….??

  10. Don’t rape « Tereseh

  11. EFTERLYSNING! | fitt for fight

  12. Tjejkraft

  13. » ”Brakänsla” – tema v 9-12 Novellisa

  14. Fem sätt att undvika våldtäkt | Tjejkraft

  15. Intervju med Max Andersson – personen bakom “Fem tips för att undvika våldtäkt” | fitt for fight

  16. Ett stort fittväl från oss | fitt for fight

Lämna en kommentar