Gynekologtips

Ville bara kolla om ni har några tips på kick ass gynmottagningar som kan vara bra att ha i åtanke när en måste bege sig till ett sådant ställe?

Mama Mia på Karlavägen; jag har nog aldrig blivit så trevligt bemött någonsin i vårdsammanhang. Också skönt att inte vara i sjukhusmiljö. Det var liksom ett uppriktigt ”återkom om det är något mer du undrar”, och detta var det enda ställe när jag ringde runt i hela innerstan och frågade efter gyntid som ens föreslog att jag kunde träffa en barnmorska hos dem. Alla andra bara ”nej, vi har inga tider”. Hos Mama Mia fick jag tid nästa dag. Himla gulligt! Barnmorskan som undersökte mig bara snabbmailade en läkare som skrev recept på en sekund.

Bomba oss med tips kära ni! Det är så fint att hjälpas åt:

25 tankar om “Gynekologtips

  1. Mama mia på söder var också otroligt trevliga, de har ingen gyn men klamydiatest+preventivrådgivning. Citygyn vid hötorget kvinnlig barnmorska som var omhändertagande och trevlig, manlig gynekolog inte särskilt trevlig.

  2. Oxbackskliniken kliniken södertälje: Träffade en kvinnlig gynekolog som bara hakade upp sig på könssjukdomar när jag sa att jag hade flera partners (påpekade att jag använder kondom), och intresserade sig inte för att utreda smärtorna jag sökt för.
    Mamma mia söder: Bara trevliga, dock bara barnmorskor, ingen gynekolog. Svarar på mail dessutom och förstående för telefonfobi.
    Gynakuten Sös: lång kö (som på alla gynakuter), väldigt trevlig gynekolog när jag var där, bra sköterskor också.
    Gynakuten Huddinge: okej
    Gynekologmottagningen Hallunda: Sliskig människa som bara skrev ut p-piller för tre månader och sen ville göra gynundersökning igen på nästa besök trots att jag inte hade några besvär.

    • Hej. Den där gynekologen som ville göra undersökning fast det inte behövdes kan du anmäla, om du har tid och lust. Om inte för din egen skull så för andras. Det är verksamhetschefen man vänder sig till. Det kan ju vara en bra sådan som tar det på allvar.

      Andra ställen när det gäller gränsöverträdelser i vården är att anmäla hos Socialstyrelsen eller polisen. Tyvärr vet jag dessa saker pga en läkare som ofredade sexuellt vid bröstundersökning för några år sen. Han har gått i pension nu. För övrigt kan man kolla upp läkare hos Socialstyrelsen: var de jobbar, vilka anmälningar de har på sig, vilken utbildning de har, om de har gått i pension.

      När jag berättade om ovan händelse för en kompis berättade hon om en kompis till henne som också hade varit med om ett övergrepp hos läkare. De finns överallt vilket är sorgligt.

    • Kin: Ps. Jag menade inte att säga att du ”borde” göra nånting. Ville bara berätta att det går och att det kan gå att förändra.

      Jag kom på en sak till: Det finns något som heter Patientnämnden. Om man tar kontakt med Patientnämnden och skriver ett brev som riktar sig till verksamhetschefen där man blivit illa behandlad, så skickar Patientnämnden detta brev till vårdstället och då är det så att de MÅSTE svara. De är tvungna att besvara alla frågor man har. Det tar inte bort ett övergrepp men informationen om vad som hänt kommer fram och chefen blir ju tvungen att tala med läkaren som kanske blir skrämd, får ögonen på sig osv.

  3. I Gbg, barnmorskemottagningen i Backa. Träffade en mycket trevlig barnmorska, som totalt avledde min uppmärksamhet så att jag inte tänkte på själva undersökningen:) (på ett bra sätt). Svarade bra på alla mina frågor och kunde hänvisa mig vidare till någon som kunde mer. Tog allt jag sade på allvar och jag fick verkligen känslan av att hon brydde sig. Verkar vara bra om man har fobi för gynundersökningar.

  4. Jag har väldigt bra erfarenhet av Sesam-mottagningen på Södersjukhuset, Stockholm. Gick dit o sa ”jag har inga symptom, men jag vill testa mig för allt” (efter att jag fått reda på att flera könssjukdomar inte ger symptom o att man dessutom kan få klamydia i hals o anal om man haft oskyddat oral-/analsex) o de sa ”okej, då gör vi det” utan att ifrågasätta. Kvinnan jag träffade agerade snabbt o proffsigt.

    Vad jag vet är det en av få mottagningar i Stockholm som testar för könssjukdomar utöver urinprov trots att inga symptom föreligger (RFSU-kliniken gör det inte, Sesam City gör det inte).
    På Sesam City sa de till o med ”om din kille skulle smittat dig med klamydia i hals/anal så hade du märkt det”, TROTS att det är allmänt känt att klamydia sällan ger symptom.

  5. Det är inte fittan det är fel på, det är omgivningens oförstående inställning… | fitt for fight

  6. Kan vi tipsa andra om bra gynekologer/läkare? | fitt for fight

  7. Luleå: Undvik gyn-mottagningen på Sunderby Sjukhus; särskilt gynekologen Britt-Marie Carsjö; det var det obehagligaste läkarbesök jag någonsin varit på.

  8. Södermalms Ungdomsmotagning: För dig upp till 23 år. Jag har gått hos dem dom senaste två åren. Gyndoktorn är superbra, jag känner mig aldrig obekväm och dom tar en på allvar. Jag har haft massor med svampinfektioner i fittan och verkligen fått hjälp med det. Senast jag var där (det var i tisdags faktiskt..) så upptäcktes det att jag har fått kondylom, hon ordnade direkt en tid för mig på SÖS Hudklinik så dom känns verkligen engagerade!

  9. Jag har fått jättebra hjälp av Rosie och Timothy som jobbar med vestibulit (och allt annats såklart) på ungdomsmottagningen i Sundbyberg.
    I Göteborg har jag hört att barnmorskorna på Kungshöjd ska vara underbara, men har inte haft anledning att prova dem än.

  10. Jag har träffat Lena Ek på Kungshöjd i Gbg, hon var super! Proffsig och jag fick verkligen hjälp med diffusa symptom, till skillnad från på kvinnokliniken i Gbg där deras ”bästa, mest erfarna” efter några besök med svamprecept som resultat sa att ”då kvarstår bara att titta på din barndom” typ.

  11. Carina Iloson på vårdcentralerna Majorna och Kungshöjd i Göteborg. Hon är på riktigt den bästa människan jag har träffat. Någonsin.

  12. I andra delar av landet så kan jag varmt rekomendera Olof Winterskog som jobbar inom Västmanlands landsting. Han är guld! Man kan lättast nå honom genom kvinnokliniken i Köping.

  13. Till värmländska kvinnor och tjejer rekommenderar jag Pontus Bjerre på Centralsjukhuset i Karlstad. Han var den förste och ende manlige gynekolog jag haft, men den i särklass bästa. Mycket förstående, lugn och lyssnade aktivt på mina frågor. Jag var nervös och han var väldigt noga med att informera om allt som skulle hända under besöket och förklarade också allt han gjorde under undersökningen. Var lyhörd inför mina reaktioner, omtänksam och tog sig även tid att prata med mig efteråt om eventuella biverkningar och hur jag kunde behandla dem, att jag gärna fick ringa om frågor uppstod etc. Hur bra som helst.

  14. Småland, Kronoberg, Växjö: Anette på SESAM-mottagningen. Lugn, försiktig och empatisk till max. Som 40+ åring hade jag så gott som enbart negativa upplevelser av gyn och BM – tills jag träffade henne!

Lämna en kommentar