Nej, fittan är inget hål!

Pernilla Stalfelt skriver informativa och roliga böcker för barn: Hårboken, Dödenboken Bajsboken och Våldsboken, för att nämna några. Hon har också skrivit Kärlekboken. Den skrev hon 2001 och handlar om hur kärlek kan vara, hur kärlek känns och att en kan vara kär i sitt husdjur och så där. Den är rätt söt tänker jag men stör mig lite på heteronormativiteten, tills detta dyker upp

What! Fittan, en tofs med ett hål? Vi tar det i närbild:

Hjäp! Det här är inte bra. Det här är en klassisk beskrivning av den passiva fittan som inte ens har ett namn. Den finns för att passa snoppen. Och hur hög igenkänningsfaktor är det för barn? Barnsnippor brukar inte vara håriga. Och många vuxenfittor är inte heller håriga för den delen. Kom igen, ett hål? Har sällan läst en sämre beskrivning av mitt kön.
Nu är det så att den här boken finns i en nyare upplaga, från 2009, tror jag. Jag har beställt den från biblioteket för att se om det har blivit någon ändring. Ordet snippa har ju faktiskt blivit ett vedertaget namn för kvinnans kön i barnsammanhang  sedan den här boken gavs ut. Har någon läst den nyare upplagan? Annars återkommer jag så fort jag fått den i min hand. Tills dess rekommenderar jag er att läsa Familjeboken för alla barn och vuxna ni känner.

16 tankar om “Nej, fittan är inget hål!

  1. KVINNAN HAR EN TOFS MED ETT HÅL SOM GÅR INÅT?

    Seriöst? SERIÖST? Jag skulle vilja skriva något vettigare här, men jag saknar ord. Detta känns som rena medeltiden…

  2. Måste bara tillägga att jag får fan panik vid tanken på att min eventuella framtida dotter riskerar att läsa böcker där hennes snippa/fitta beskrivs som ett hål!!!

  3. Det här var nog det äckligaste jag någonsin skådat. Förutom att fittan beskrivs som ett hål så var illustrationen av det som händer ”nertill” det mest absurda jag sett! Heterosex har aldrig känts så avtändande som nu. Tacka fan att jag inte har barn som behöver bevittna detta.

  4. I vintras hittade jag en gammal bok från sextiotalet, i vilken lille Pers mamma Gunilla berättar om hur barn går till. Klassiska skolboksnamn och en lite förlegad syn på sexualitet; men den var nästan 50 år gammal och jag skrattade mer än vad jag blev upprörd. Det här dock, känns bara läskigt. Liksom nu? Hur går det till? Förstår verkligen inte; varken hålbeskrivning eller det icke-befintliga namnet.

  5. Ja, det var nog de äckligaste illustrationer jag sett på länge. Och att göra fittan till nått lurv med ett hål i? Man blir ju bara arg!
    On another note: Herrejävlar vilken gigantisk dolme! Hur många har en snopp som räcker till halva låret? Borde inte böcker som dessa vara upplysande? Barn kan ju lätt tro att en genomsnittlig karl ser ut som John Holmes mellan benen genom att läsa denna bok.

  6. Sjukt motbjudande. Fittan på bilden ser ut som ett gigantiskt sår. Jag får ont i magen. Det ser ju ut som någon har sågat i hennefrån fittan och upp till naveln. Motorsågsfittmasakern.

  7. Fittan är fortfarande en tofs med hål i | fitt for fight

  8. Min fitta är inte en tofs med ett hål i! « Peach Me Baby

  9. Hur fan gick det här till? | fitt for fight

  10. Hålrum « Jag är en blåval

Lämna en kommentar